Jollyrooms HR-team, fra v. Emelie Jönsson, Sofia Erikson, Frida Berntsson, Therese Wassén, Matilda Dahllöf og Terese Ferbring. (Foto: Jollyroom)

Jollyroom ansetter 220 ekstra før jul

– Mandag gikk startskuddet for Black Week på Jollyroom. Det betyr at julehandelen er i gang for alvor! For å kunne håndtere den kraftige veksten vi står overfor nå i årets viktigste måneder, har Jollyroom i egen regi rekruttert 220 nye medarbeidere til kontor og lager i Göteborg.

Publisert

Det opplyser Frida Ekholm, Presseansvarlig Jollyroom, til Retailmagasinet.no. I en pressemelding fra selskapet fremgår det at julehandelen vil øke med 50 %. I løpet av året er det derfor blitt 100 nye heltidsansatte, og nå ansattes altså ytterligere 220 personer for midlertidig arbeid på lager og kontor i Göteborg.

Forberedelser i 10 måneder

I Black Week i fjor, omsatte e-handleren for over 100 MSEK, og prognosen for i år er 150 MSEK. – Forberedelsene til årets viktigste, og mest intensive salgsperiode, har pågått i 10 måneder. Ikke minst på logistikksiden, har nyhetene om nye investeringer vært mange og hyppige. Til tross for at Jollyroom har automatisertstore deler av sin logistikkvirksomhet, har de – takket være sin kraftige vekst – fortsatt et stort behov for nye medarbeidere, for å kunne håndtere årets høyeste salgspeak, sier Jollyrooms adm.dir. Ole Sauar i pressemeldingen.

– Vi har vokst kraftig hele året, men det er i kvartal fire den virkelige matchen ligger. For å gi virksomheten de nødvendige forutsetninger for å kunne håndtere veksten med kvalitet, har vi i løpet av høsten gjort en rekke investeringer, i blant annet bygninger, nye systemer, og flere flinke medarbeidere, sier Ole Sauar.

Skal dekke økende arbeidsbyrde

Før årets julehandel har Jollyroom økt bemanningen kraftig, framfor alt innen kundeservice og lager. Majoriteten av ansettelsene er midlertidige. De fleste av de nyansatte til å få tilbud om en fortsatt anettelse etter denne perioden. Jollyroom har i tillegg gjennomført mange interne rekrutteringer til viktige nøkkelroller i virksomheten.

– Ingenting er så morsomt som å rekruttere internt. Før jul har flere medarbeidere tatt steget inn i nye ansvarsroller, med fokus på å utdanne, coache og lede personal. De spiller en kjempeviktig rolle for å sikre både god opplæring og trivsel for en så stor mengde nytt personal, sier Terese Fernbring, personalsjef hos Jollyroom.

”Egen rekruttering en vinneroppskrift”

Til tross for den kraftige veksten, bruker ikke Jollyroom eksterne rekrutteringsselskaper, men tar seg av all rekruttering selv. E-handleren forteller at antallet søkende til selskapet øker eksponentielt, og innen julehandelen skal HR-teamet ha gått gjennom cirka 1800 søknader, gjennomført 700 telefonintervjuer, og truffet 300 kandidater til stillinger innen kundeservice og lager.

– Å ta på seg ansvaret for vårt eget rekrutteringsarbeid, har vært en strategi siden selskapet ble grunnlagt. En person med riktig driv og en løsningsorientert innstilling, er like mye verdt for oss, som erfaring og kompetanse. Derfor tror vi at «jollyroomere som rekrutterer jollyroomere» er en vinneroppakrift, fremholder Fernbring.

Powered by Labrador CMS