Holder butikken åpen lenger for kunden
I ni år har Anneli Waaler og Aud Tamburstuen Adsen drevet livsstilsbutikken Guri Malla i Kongsvinger. Årets julehandel blir spesiell, men de to stiller gledelig opp for sine kunder, både i butikk og over sosiale medier.
Av Benedicte Bratås, Mitt Kongsvinger
— I våres var det tøft, i hvert fall under de første månedene. Da koronatiltakene nok en gang ble strammet inn, tenker man jo: Orker vi en runde til?
Det sier Anneli Waaler. Sammen med Aud Tamburstuen Adsen driver hun butikken Guri Malla i Storgata i Kongsvinger.
De holdt åpent gjennom hele våren, til tider med redusert åpningstid og bemanning. Også denne runden har de kunnet holde butikken åpen. De har vært heldige, bedyrer de.
— Det har heldigvis gått bra så langt, vi prøver å være fornuftige videre også.
Livsstilsbutikken Guri Malla er blant byens frittstående forretninger og fører et bredt vareutsalg. Dørene til butikken åpnet de i november 2011.
Nå står den viktige julehandelen for tur, og Anneli og Aud er spente på resultatet.
De står mer enn klare til å være behjelpelig for sine kunder.
— Vi tilbyr å kjøre pakker hjem på døra. Dette gjorde vi også i vår, og flere benyttet seg av tilbudet da.
Et helt nytt tilbud har de også kommet med i tiden frem mot jul:
— Kundene kan få butikken for seg selv på kveldstid. Det gjelder både om man ønsker å komme alene, eller om flere i samme kohort vil handle sammen.
— Vi strekker oss dit vi kan. Det er det minste vi kan bidra med, vi kunne jobbet døgnet rundt for de som vil handle hos oss, sier Anneli.
Tilbakemeldingene fra kundene er at dette er et kjærkomment tilbud. Nå venter Anneli og Aud på at julestemningen skal inntreffe hos befolkningen.
Butikken har de klar til jul, fremme står blant annet juletre, pynt og gavebord. Guri Malla har gaveartikler innen det meste: klær, tilbehør, interiør og delikatesser.
— Her finnes noe for enhver smak. Klær kan jo være vanskelig å kjøpe over nett, men vi har også andre varer.
— Det tenker vi er bra, nå som mange kvier seg for å ta turen ut og inn i butikker. Det bør man jo heller ikke gjøre ukritisk, sier Anneli.
Å kommunisere med kunder over Facebook er noe de allerede har innarbeidet.
— Vi tilbyr personlig service over nett, ikke bare ansikt til ansikt. Det blir mer personlig enn å handle i nettbutikker, også er det bedre enn postordre. Her får kunden varer pakket ferdig og levert hjem på døra. Vi kan også sette på pakkelapp, sier Aud.
Tilbudet om å kjøre varer hjem på døra gjelder naturligvis kunder som bor i nærområdet. På spørsmål om de har et avgrenset område, svarer de at de mer enn gjerne kjører til kunder i hele Kongsvinger-distriktet.