Nina K. Hareide-Larsen er Client Partner i Facebook.

Fem feil du må unngå i julehandelen

Her følger fem gode råd for å lykkes i årets julehandel, et år hvor mye er annerledes.

Av Nina K. Hareide-Larsen, Client Partner i Facebook

Denne julen blir uten tvil annerledes, og julehandelen likeså. Pandemien har skutt fart i netthandelen, og den kontinuerlige smittesituasjonen og tilhørende tiltak vil føre til at mange vil forsøke å unngå steder som eksempelvis kjøpesentre og handlegater i byen. Dermed blir årets desember en periode der mange bedrifter må lykkes både med å forsøke å ta igjen tapte inntekter fra tidligere i år, og et langt større trykk på netthandel enn de har vært vant til tidligere. Da er det viktig å vite hva man skal gjøre – og ikke gjøre. Her er fem gode råd for å lykkes i årets julehandel.

1. Ikke vent på å bli funnet

Mange forbinder netthandel med synlighet i søkemotorer, men for å vinne kundene er det ekstremt viktig å være klar over at kundereisen og inspirasjonen starter lenge før et aktivt søk er i gang. Kunder søker ikke etter noe de ikke vet om! Så i år, når langt færre kommer til å gå i butikker for å kikke etter inspirasjon og gaver, er det helt avgjørende å klare å eksponere produktene sine digitalt i langt større grad for å skape så mange kjøpsanledninger som mulig, og gjøre så mange som mulig oppmerksomme på hva du har å tilby. Med andre ord; ikke vent på at kundene finner deg, men legg heller en mediestrategi som gjør at produktene dine finner de riktige kjøperne ved hjelp av bred eksponering og smarte algoritmer.

2. Relevans

Menneskers smak og preferanser er ulike, og dermed vil deres grunner til å ønske å kjøpe et produkt de har blitt oppmerksomme på også variere stort. Du gjør derfor lurt i å legge til rette for at kunder kan få bli begeistret over det du har å tilby av ulike grunner. La oss for eksempel si at du selger sko. Én og samme sko kan begeistre én gruppe kjøpere på grunn av stil, en annen fordi den er laget av veganske materialer, og en tredje fordi den er svært komfortabel. En annonse som oppleves relevant ut fra hva man selv er opptatt av har større sjans for å konvertere, men som selger vet du på forhånd ikke hvilke kunder som vil tiltrekkes de enkelte attributtene ved skoen. Her er det imidlertid hjelp å få fra algoritmer. Gitt den rike bruken av plattformen vår vet algoritmen hvilke brukere som vil mest sannsynlig vil trigges av komfort, stil eller materiale, og en viktig oppgave blir dermed å lage innhold som dekker de ulike mulighetene for å like produktet ditt, og gjennom dette legge til rette for at algoritmen kan servere riktig innhold til riktig bruker.

3. Målretting – eller ikke?

En av de vanligste misforståelsene om plattformer som Facebook og Instagram er at hemmeligheten til suksess ligger i spisset målretting. Sannheten er imidlertid at hemmeligheten til suksess ligger i å la algoritmen få så stor gruppe som mulig å jobbe med, slik at den kan finne flest mulige av de riktige mottagerne. Å arbeide ut fra at eksempelvis kun menn i en viss alder, i en viss del av landet er i målgruppen for et spesifikt produkt kan være svært risikabelt og utestenge mange potensielle kjøpere, særlig i en periode hvor folk skal kjøpe gaver til andre. Så, husk at målretting er som salt i maten; litt hever resultatet, men for mye vil drepe deg over tid.

4. Fjern friksjon

En unødvendig høy andel av påbegynte nettkjøp blir avbrutt på grunn av friksjon i betalingsøyeblikket. Kortet er ikke i nærheten, lommeboken ligger i en annen etasje, man husker ikke CCV-koden og så videre – denne problemstillingen kan nok de fleste kjenne seg igjen i. Dermed er en av dine viktigste oppgaver å sørge for at de som har lagt produktet i handlekurven får det med seg så raskt og friksjonsfritt som mulig. Inngå avtaler med selskaper som hjelper deg med å sørge for at betalingen løses raskt, eller sørg for at nettbutikken din er på en plattform der kundene enkelt får tilgang til allerede lagret informasjon. Selger du ikke på nett, så sørg for å være veldig tydelig på hvor og hvordan man får tak i produktet. Pandemien og oppfordringen til å være mest mulig hjemme medfører at de som beveger seg ut i butikker går mer målrettet inn for å handle. Av den grunn er det viktig å vite nøyaktig hvor man skal gå for å være mest mulig effektiv i handlingen og bli minst mulig eksponert for potensiell smitte.

5. Ikke rør (for mye)!

Å ha en “teste-og-lære”-tilnærming til annonsering er helt riktig. Samtidig er det slik at stadige endringer i et annonsesett ødelegger for den algoritmiske læringsfasen. Dette er særlig uheldig i en periode der veldig mange kjemper om oppmerksomheten og å fremstå mest mulig relevante for kundene. Følg derfor med på hvordan annonsene dine leverer, men ha også litt is i magen slik at du ikke legger unødvendig mange hindringer for evnen til levering.

Konklusjon

Disse tipsene er selvfølgelig viktige i forkant av de store shopping-høytidene, ettersom de berører de områdene vi i Facebook ser at oftest blir underprioritert. Dette betyr ikke at du skal gi deg når julen er over. Alle tipsene ovenfor kan, og bør, bli implementert i helårsplanen din, ettersom forbrukernes behov ikke vil falle over tid, men heller øke. Så sørg for at du har de riktige verktøyene og ressursene på plass, for å kunne møte disse behovene.

Powered by Labrador CMS