Norsk Juleindeks er en statistikktjeneste som måler og følger med på hvordan julestemningen i Norge utvikler seg, og hva som er med på å påvirke den gjennom adventstiden.

Så mange pakker legger vi under treet i år

Eldre kvinner i Midt-Norge kjøper mest, unge menn på Sørlandet tror de får flest, mens myke julegaver står øverst på ønskelistene i nord, melder Norsk Juleindeks.

Publisert

– Vi har spurt folket om hvor mange gaver de planlegger å gi, og hvor mange gaver de tror vil få til jul i år, sier John Lauring Pedersen, administrerende direktør i analysebyrået Opinion, som leverer daglige data til Norsk Juleindeks.

– Fire av ti nordmenn gir bort julegaver til mellom seks og ti personer, som er normalen på landsbasis. Men om du skal feire julaften med en kvinne som har fylt 60 og er bosatt i Midt-Norge, er sannsynligheten stor for at du får flest gaver under treet i år. Blant damene i Midt-Norge som var på jorden da John F. Kennedy ble president, går nemlig én av fem med planer om å gi bort julegaver til fler enn 20 personer, sier Lauring Pedersen.

Sørlandsk optimisme

De største optimistene på mottakersiden finner man på Sørlandet og i Telemark. Der indikerer statistikken at ti prosent av befolkningen regner med å få 20 gaver eller mer, og at syv prosent av disse er unge menn. Lauring Pedersens gavetips til gutta i sør er å gå for harde pakker.

–Våre tall indikerer at harde pakker står øverst på ønskelistene hos flest i sør. Reiser vi helt nord i landet derimot, er det myke pakker som gjelder for over halvparten av befolkningen. Tallene på landsbasis viser at 36 prosent av oss håper på harde pakker, 33 prosent satser på myke, mens 31 prosent rett og slett ikke vet hva de foretrekker å finne under treet i år, sier Lauring Pedersen.

Søk på julegaver og julemat tar av på Google

Stadig flere nordmenn bruker Google til å forberede eller gjennomføre julegavehandelen. Søkemotoren kan melde om nesten 100 prosent økning i søk på julegaver i år, sammenlignet med fjoråret.

– Vi opplever en enorm vekst. De mest populære søkene på julegaver er spiselige julegaver, som har en økning på 70 prosent fra uke til uke. Et annet populært søk er julegaver til barn. Vi registrerer også dobbelt så mange søk på julegaver til menn som til kvinner, sier Charlotte Ekholt i Google Norge.

I følge Ekholt har søk på julemat også økt kraftig utover i desember, der søk på «julekake» øker med 40 prosent fra uke til uke. Én uke før jul har også søk etter den tradisjonelle julematen fått fart på seg. Den store interessen for oppskrifter på julemat bekreftes av MatPrat, som registrerer flere millioner søk på juleoppskrifter nå i desember.

– Julematen som fenger mest i Norge og på matprat.no akkurat nå, er tradisjonsrike oppskrifter som ribbe, pinnekjøtt, ribbesylte, lamme-rull og medisterkaker. Det er helt som forventet, og hva jeg vil kalle «same procedure as last year», sier Veronica Dånmark Vatn i MatPrat, som er ansvarlig for Norsk Juleindeks.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Norsk Juleindeks er en statistikktjeneste som måler og følger med på hvordan julestemningen i Norge utvikler seg, og hva som er med på å påvirke den dag for dag gjennom adventstiden.

Et ekspertpanel måler julen gjennom daglige befolkningsundersøkelser og data basert på digital forbrukeratferd. På nettsiden norskjuleindeks.no presenteres daglig oppdatert julestatistikk med mulige årsaksforklaringer på utviklingen i den nasjonale og regionale julestemningen.

Initiativtakeren til Norsk Juleindeks er MatPrat, ut fra et ønske om å skape og inspirere med oppskrifter som reflekterer julestemningen befolkningen faktisk er i Prosjektet gjennomføres i samarbeid med analysebyrået Opinion, Google, Tidal, M-Brain, YouTube og Canal Digital.

Powered by Labrador CMS