JYSK ekspanderer med nye butikker og på nett

Mens andre møbelkjeder legger ned butikker, går JYSK mot strømmen og vokser både i butikk og på nett. Nå skal JYSK Norge investere over 50 millioner kroner i fysiske butikker, og neste år åpner butikk nummer 100.

Publisert

Etter snart 30 i år i Norge åpner JYSK et nytt kapittel i sin historie med storsatsing på nye butikker og lansering av nytt butikkonsept.

– I 2019 skal vi ha over 100 butikker i Norge og ingen butikker skal være eldre enn 6 år», lover Country Manager i JYSK Norge, Martina Pohjanen.

Investerer over 50 millioner kroner i butikker

Den danske møbelkjeden, som i dag består av 91 butikker, skal i år åpne nye butikker i Asker, Sandnessjøen, Brekstad og Finnsnes. Før året er over vil JYSK Norge og ha pusset opp over 10 butikker.

– Butikkenes rolle er langt ifra utspilt. Våre butikker er arenaer for inspirasjon, kunnskap og menneskelige interaksjoner. Mange anskaffelser til hjemmet er følelsesbetinget og nettopp derfor blir gode utstillinger og kunnskap en utslagsgivende faktor, forklarer Pohjanen.

Til tross for det totale møbel- og interiørmarkedets nedgang, leverte hadde JYSK en kraftig økning i omsetning i 2017. Den organiske veksten i butikker og på nett muliggjør JYSKs hyppige nyetableringer og stadige utvikling.

– Veksten kommer i et marked som i økende grad blir mer bevisste på pris og kvalitet. Med tosifret vekst i kundebesøk i våre fysiske butikker er det viktig for oss å skape attraktive butikker for morgendagens kunder. Vi hviler ikke på den tilliten vi gis i dagens marked, sier Pohjanen.

Utvikler fremtidens butikkopplevelse

Den første norske butikken med det nye konseptet er JYSK Ålesund, som åpner 8. mai, tett fulgt av nykommeren JYSK Holmen i Asker, som åpner dørene 26. juni.

– Kundene setter stadig strengere krav til kjøpsprosessen. Vi skal tilby kompetanse, veiledning og god service, men også inspirere og gi tips til innredning. Vårt nye butikkonsept er tilpasset nettopp denne nye kundehverdagen, sier Pohjanen.

Samspill mellom netthandel og butikk

Satsingen på fysiske butikker betyr i midlertid ikke at onlinekundene blir glemt. I følge Pohjanen er samspillet mellom netthandel og butikk avgjørende for å lykkes i dagens marked.

– Dagens kunder stiller nye krav til retailaktører. En sømløs kundeopplevelse er viktig når berøringspunktene er mange for våre kunder, forteller Pohjanen.

JYSK lanserte i juni i fjor gratis frakt på onlinekjøp til samtlige 91 butikker. Om varene allerede er tilgjengelig i butikk, kan de bestilles og hentes i løpet av én time med kjedens Click & Collect-løsning. For de som liker å handle fra sofaen tilbyr naturligvis nettbutikken også hjemlevering.

Ved å bestille online får kundene tilgang til et sortiment som er vesentlig større enn det de vil finne i sin lokale JYSK-butikk. JYSKs online sortiment består i dag av over 3000 unike varer.

Pohjanen forteller at JYSK ikke skiller mellom kunder som handler på nett og i butikk. Alle kundene nyter like godt av muligheter som åpent kjøp, som er det siste tilbudet i rekken av tiltak for å sette kunden i fokus.

– Det sengeteppet som du fikk i julegave av svigermor i 2016 tar vi gjerne i retur om du ikke har benyttet det, uansett om det er kjøpt i butikk eller på nett, sier JYSK-lederen.

Personlig service går aldri av moten

Nærhet til kunden er viktig for JYSK. Derfor er tilstedeværelse fra Mandal i sør til Kirkenes i nord en av årsakene til JYSKs utvikling de senere årene.

– Å skape en god kundeopplevelse er å gi kunden en kunnskap som tilfører merverdi i kjøpsprosessen, god service og tilby varer til attraktive priser. Mange retailaktører glemmer viktige elementer i god kundeservice og blir straffet i omdømmemålinger og ved redusert omsetning. I JYSK jobber vi kontinuerlig med opplæring, prosessforenklinger og har en av markedets beste kategoriavdelinger som kjenner kundens behov og betalingsvilje. Det er jo også innlysende at volumene vi kjøper til mer enn 2500 butikker og tilstedeværelse i mer enn 50 land gir oss et fortrinn overfor de konkurrentene vi har som utelukkende opererer lokalt. Jeg tror den kunde- og omsetningsveksten som vi opplever er et resultat av at vi setter kunden først i vårt mantra "Customer First", sier Martina Pohjanen.

Pohjanen trekker frem kunnskapsformidling som et av fortrinnene som butikken har fremfor andre kanaler. Ved for eksempel kjøp av seng ønsker flere av kunden å teste ut sengen og innhente mer kunnskap om god søvn – 1/3 av livet tilbringes tross alt i en seng.

– Som inspirasjonsarena spiller butikkene en sentral rolle og våre kolleksjonsutstillinger har resultert i eventyrlig vekst innenfor småvarekategorier som interiørprodukter og livsstilsprodukter, avslutter Pohjanen.

(Pressemelding)

Om JYSK Norge

Består av 91 butikker.

Den første butikken i Norge åpnet den 22. september i 1988.

Skal ha over 100 butikker i Norge i løpet av 2019.

Powered by Labrador CMS