KappAhls omsetning vokser, men det koster
KappAhl måtte jobbe hardere for omsetningen siste kvartal, noe som dro driftsresultatet ned.
I kvartalet september-november økte omsetningen med 2,4 prosent til 1.194 MSEK. Driftsresultatet sank derimot fra 90 MSEK i fjor til 50 MSEK i år.
Fungerende CEO (og også CFO) Peter Andersson uttalte:
– Etter avslutningen av regnskapsårets første kvartal ser vi at KappAhl presterer bedre enn bransjen i alle markeder. Omsetningen økte med 2,4 prosent sammenlignet med året før, men lavere forbruk medførte et fortsatt høyt tempo med dyre salgsaktiviteter.
Salget økte også på Black Friday. Andersson skriver i kvartalsrapporten at kundene har lært seg å vente til tilbud kommer, og handler mindre før og etter Black Friday.
Netthandelen økte med 39 prosent og utgjør nå snaut sju prosent av KappAhls omsetning.
I løpet av kvartalet ble det åpnet fem nye KappAhl-butikker og sju Newbie.
Kundene handler sjeldnere, men er mer bevisste når de først handler.
– Det betyr av gjennomsnittskjøpet øker, men også at KappAhl også må være mer relevant for kundene. Arbeidet med å utvikle mer smidige og fleksible driftsprosesser tilpasset en ny kjøpsatferd fortsetter, inkludert i forsyningskjeden. Vi fortsetter å investere i å utvikle kundeopplevelsen, både i butikkene og på nettet. Vi jobber med et effektiviseringsprogram som skal bedre driften med 100 millioner SEK årlig, skriver Andersson.
I løpet av kvartalet ble det kjent at Elisabeth Peregi blir ny CEO. Hun begynner i stillingen til våren.