Kassasystemer i kontinuerlig utvikling
Retail er i endring, og leverandørene av kassasystemene må følge med i tiden. For netthandelen øker, og nye betalingsløsninger kommer på banen.
Kassasystemleverandøren MoreFlo ble etablert for 15 år siden og har kontinuerlig videreutviklet sitt system siden da. Opprinnelig het selskapet AffärsIT og systemet ISUPOS, men i 2017 ble navnet endret på begge til MoreFlo. Fordi det er mer internasjonalt og skal antyde "mer flyt", både når det gjelder omsetning og cash, noe MoreFlo har som ambisjon at de skal hjelpe sine kunder med å oppnå.
De er i all hovedsak et softwareselskap. Det meste av utviklingen skjer på hovedkontoret i Karlstad, med de har også noe utvikling i Göteborg og India.
Daniel Höglund Werngren er VD, eier og selskapets gründer. Han var en av de første som fullt ut begynte å satse på produkter som kassasystemerer, kvitteringsskrivere, strekkodelesere og kassaskuffer.
Hardwaren importerer MoreFlo fra Japan og Kina, inkludert kvitteringsskrivere, nettbrett og kassaskuffer. Soft- og hardware paketteres på kontoret i Karlstad før systemene sendes ut og implementeres hos kundene.
Størst mot SMB
Med 3.000 kunder i Sverige er de største leverandør av kassasystemer mot små og mellomstore selskaper, men de har også noen større selskaper og offentlig sektor på kundelisten.
Lav pris er en de viktigste konkurransefaktorene. For 500 kr pr måned leies både programvare og maskiner. Service er også inkludert, og support tilbys 24/7. Noe kundene setter pris på.
Noen av kunder leier kun software, men ikke selve apparatene.
De har flere kunder i optikerbransjen, blant andre C-Optikk og KlarSynt.
En nisje de er gode på er kjeder som har et stort antall varer og netthandel. Skjønnhet er en viktig kundegruppe, så som frisører, massører og velvære.
– Det er en voksende trend at folk tar mer vare på seg selv, sier Werngren.
I tillegg har MoreFlo flere kjeder som er store på grensehandel på sin kundeliste.
MoreFlo leier også ut mobile løsninger til idrettsarrangementer og festivaler.
Ny kassalov
Overgangen til ny kassalov gikk smidigere i Norge enn i Sverige noen år tidligere, forteller Werngren. Han tror det har to årsaker. Norske myndigheter studerte erfaringene fra Sverige, og ikke minst involverte de leverandørene av kassasystemer i større grad enn tilfellet var i Sverige.
Werngren peker på en vesentlig forskjell i lovverket mellom Norge og Sverige. I Norge er det produsenten som har ansvaret for at kassasystemet oppfyller lovens krav, mens det i Sverige er butikkene som har ansvaret.
Kravet om at et ikke skal være mulig å åpne kassaskuffen uten at det slås inn beløp, finnes bare i Norge, og ikke i Sverige.
Utover dette er programvaren i stor grad lik i de to landene, så kassasystemene er totalt sett nokså like. Noe som gjør programvareutviklingen enklere for MoreFlo.
Norge er det nest største markedet for MoreFlo, og de har en del nordmenn ansatt på hovedkontoret sitt i Karlstad hvor Retailmagasinet har vært på besøk. Werngren røper at de snart kommer til å åpne eget kontor i Norge, trolig i Oslo-området.
Mer mobile betalinger
MoreFlo samarbeider tett med aktører som Nets, Bambora, Verifone, Star, Epson, iZettle, Microsoft, Miura, Payworks, Honeywell og Mastercard.
MoreFlo-sjefen forteller at deres jobb er å holde seg oppdatert og lage gode integrasjoner mot alle betalingsløsninger som tas i bruk.
Det er også en stor fordel om alle systemene til en kjede er integrert, men ikke alle kjeder er kommet dit ennå. Fortsatt må en del regnskapsavdelinger manuelt registrere kassadata, noe som er unødvendig med integrasjon.
Betaling skal være smidig både for kundene og kjedene. MoreFlo må ligge et skritt foran retailerne.
– Hva med de nye betalingsformene som er på vei?
– Løsninger som Apple Pay og Samsung Pay vil komme, men det vil ta tid. Løsningene er nokså dyre for retailerne. For BankAxept er svært billig, påpeker Werngren.
Han tror ikke at Visa og MasterCard vil forholde seg passive. For de er giganter som garantert vil posisjonere seg når betalingsløsningene endrer seg. Vipps vil også komme mer og mer på banen.
Werngren ser en klar trend i at betalinger blir mer mobile. Betalingen vil ikke lenger skje kun ved et fast kassapunkt, men flyttes ut i butikkene. Her kan betaling skje på nettbrett eller mobil. Betaling bør kunne skje med en gang kunden har bestemt seg.
Kassasystemet må også være integrert med netthandel.
– Vi er gode på omnikanal, noe som blir stadig viktigere, avslutter Daniel Höglund Werngren.