Satser kun på selvbetjente kasser
Den nye kleskjeden ClubXPRS i Sverige er blant de første i Europa som totalt utelater tradisjonelle kasser med kassepersonell.
I butikkene til ClubXPRS er det kun selvbetjente kasser.
– Fordelen med betalingskonseptet er at betjeningen nå kan bruke arbeidstiden til å hjelpe kundene i butikken. Når de kommer til kassene, skanner de inn varene selv og sluttfører kjøpet når varene er betalt med kort, sier salgssjef Pål-Erik Nilsen og teknisk sjef Rune Bertheussen i Qsystems Retail AS.
Oslo-selskapet har sammen med Lexit Group solgt inn hardwareløsningen til ClubXPRS. Gründerne bak klesbutikkene ClubXPRS har bred kunnskap om konfeksjonsbransjen både i Sverige og internasjonalt, en kunnskap de ønsket å ta med seg i etableringen av tre selvbetjente butikker som hver er på over 2.000 m2.
– Kundene kan her boltre seg i kvalitetsklær til lave priser. Blir kjedekonseptet en suksess, vurderer kjedeledelsen å åpne flere butikker i Sverige, sier Nilsen.
Blant de første i Europa
Før jul skrev Qsystems under avtalen med ClubXPRS. Prosessen fra utforming av idéskisse til løsningen ble satt i drift før påske var rask. Qsystems har samarbeidet med Lexit Group Norway om leveranse av hardwareprodukter.
– De var fornøyd da de ble kontaktet av en systemleverandør, sier Nilsen og Bertheussen.
– Vi tok ballen videre og utarbeidet et utkast som kunden vurderte nærmere. Her spilte samarbeidet mellom kunde, Lexit Group og oss en avgjørende rolle for sluttresultatet. Når så kunden bestemte seg, laget vi et skreddersydd konsept bestående av både hardware- og softwareløsninger, fortsetter Nilsen og Bertheussen.
I følge Nilsen er ClubXPRS blant de første kleskjeden i Europa som har tatt i bruk selvbetjente kasser. – Både dagligvare- og byggevarekjeder benytter selvbetjening, men kun som et tillegg til betjente butikkasser. Selvbetjente kasser er et spennende konsept som sørger for at betjeningen kan hjelpe kundene i butikk i stedet for å stå bak betalingskassene. Får kundene problemer med å betjene kassene, er det alltid en supervisor til stede som trer støttende til, understreker Nilsen.
Integrert kasseløsning
Qsystems har sammen med Lexit Group levert en integrert POS-kasse med to skjermer, én for kunden i forkant og én til supervisor i bakkant. Dette gir en fleksibel løsning der supervisor har oversikt over hva som skjer i kassene.
– Vi har levert Star kvitteringsskriver, bankterminaler og Honeywell Solaris skannere. Alt står på en SpacePole-brakett i diskene. Når kundene har ferdigplukket klærne, går de til kassene, skanner og betaler med kort, sier Nilsen og Bertheussen.
Samarbeidet med Lexit Group var viktig for prosjektgjennomføringen.
– Vi kunne valgt hvilken som helst hardwareleverandør, understreker Nilsen, men vi har en partner i ryggen som tar et totalansvar for utstyr som blir levert. Ved en stor maskinvareutrulling vet vi av erfaring at feil kan inntreffe på både maskinvare og programvare. Det er i de tilfellene vi er helt avhengig av å ha en leverandør vi kan stole på. Lexit Group har en god servicegrad og løser problemer raskt og smidig.
– Slike konsepter passer oss veldig bra, sier salgssjef Svein Lauritsen i Lexit Group. Det er viktig for oss å være med så tidlig som mulig i slike prosesser hvor vi med vår produktkunnskap og kompetanse kan gi kunden og partneren viktige innspill i valg av utstyr, påpeker han.
Ingen nedbemanning i butikkene
Systemet skal være selvforklarende og enkelt å bruke. ClubXPRS har ikke installert selvbetjente kasser for å redusere butikkbemanningen.
– Tvert imot, dette er gjort for å styrke kundeservicen. Betjeningen skal ikke stå bak kassene, men hjelpe kundene ute i butikk, sier Bertheussen, som mener løsningen har mange likhetstrekk med dagens nettbutikker.
– Forskjellen er at du her kan ta og føle på produktet før du bestemmer deg for å kjøpe det, avslutter han.
(Trond Schieldrop, Caldera AS)