Gründere av KickBack (fra venstre): Arne Kepp, Mats Staugaard og Magnus Kolstad. (Foto: KickBack)

Schibsted kjøper KickBack

Rabatter på netthandel er big business. Det har det norske gründerselskapet KickBack fått erfare.

Publisert

Hittil i år har over 1 milliard netthandel-kroner passert KickBacks plattform i Norge, Sverige, Danmark og Polen. Nå kjøper mediegiganten Schibsted gründerselskapet som har spesialisert seg på rabatter på netthandel.

– Denne måten å netthandle på er fortsatt en godt bevart hemmelighet for mange, både forbrukere og butikker, sier gründer Mats Staugaard i en pressemelding.

God og enkel inntektskilde

Rabatter og e-handel er også en god og enkel inntektskilde for mediene, mener han.

– Schibsted-mediene VG og Aftonbladet tjener svært godt på å samarbeide med Kickback. Tiden de bruker på oss er en god investering. Nordmenn handler for mer enn 100 milliarder kroner på nettet i året, og VG har forstått hvordan de kan ta en del av den enorme og voksende netthandelsøkonomien. Det er smart i en tid der mediene jakter på nye inntektskilder, sier Mats Staugaard.

I hovedsak en salgskanal

Sammen med barndomsvennene Arne Kepp og Magnus Kolstad startet Staugaard KickBack i 2009. Siden den gang har antall ansatte tredoblet seg, omsetningen er mangedoblet - og i sommer kjøpte Schibsted alle aksjene. Omtrent samtidig havnet Kickback på Gasellelisten til DN. De tre opprinnelige gründerne jobber fortsatt i selskapet.

– Vi får rabattkoder fra nettbutikker. Disse bruker våre medlemmer for å få en bedre deal og våre partnere for å øke lønnsomheten, finne nye kunder og endre forbrukernes oppførsel. Vi fakturerer nettbutikkene en provisjon for disse salgene i etterkant. Vi er derfor i hovedsak en salgskanal og ikke en markedsføringskanal, understreker Staugaard.

Tjener mye på mersalg

I begynnelsen var det lojalitetsprogram som var forretningsideen til selskapet. I dag har selskapet utvidet sin e-handelsplattform til også å inkludere rabattkoder og innholdsmarkedsføring som bidrar til at selskapet har vokst raskt og at over 1 milliard e-handelskroner går gjennom KickBack sin plattform. I høst kunne feire ekspansjon til Danmark og Polen.

– Rabattkoder konverterer veldig bra, fordi opplevelsen er «instant». Brukeren opplever at de sparer penger der og da. Nettbutikkene må selvsagt alltid nå nye kunder, men de tjener også veldig mye på mersalg til eksisterende kunder. Det er dyrt å sende varer, og dersom de kan gi deg en rabatt hvis du øker ordreverdien i handlekurven, er det vinn-vinn for butikken og forbrukerne. Og for oss som eier plattformen som gjør det mulig, sier Kickback-gründeren.

Internasjonale nettbutikker mer modne enn norske

I dag samarbeider Kickback med flere hundre nettbutikker, deriblant internasjonale giganter som Zalando, Hotels.com og Ellos. Av norske selskap finner vi blant annet Coverbrands og Stormberg på partnerlisten, men potensialet er mye, mye større. At ikke flere norske aktører inngår denne type samarbeid skyldes mangel på kunnskap, tror Staugaard.

– Det snakkes så mye om performance marketing i bransjen, men det er oppsiktsvekkende få som måler hva de faktisk tjener på trafikken i andre enden. Handler en kunde for dobbelt så mye med en rabatt som uten, vil det alltid lønne seg. Det er jo lønnsomheten og ikke bare konverteringen som må måles, sier han.

Satser internasjonalt

Nå gleder Mats Staugaard og resten av teamet seg til å satse internasjonalt. Skandinavia og Polen er bare begynnelsen.

– Å være en del av Schibsteds vekstmiljø er utelukkende positivt. Vi får tilgang til sterke markedsføringskanaler og har fått veldig frie tøyler til å vokse på våre premisser. Den internasjonale veksten får vi til nettopp ved å være del av Schibsted. Det er også årsaken til at alle vi tre gründerne som startet selskapet fortsatt jobber her, sier han.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS