Nordmenn handler mest fra Kina
Netthandel fra Kina til Norden synker, mens det motsatte skjer i Norge. I 2019 oppga 36 prosent av norske forbrukere at de handlet fra Kina.
Det er en oppgang på to prosentpoeng fra 2018.
– Nordmenns økte netthandel fra Kina, kan skyldes det store produktutvalget og de lave prisene. Likevel er det oppsiktsvekkende at netthandelen fra Kina øker når 73 prosent i rapporten også oppgir at de ikke føler det trygge å handle produkter fra Kina, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert hos PostNord.
Hun kommenterer rapporten ‘Netthandel i Norden’.
Onsdag denne uken satte PostNord pakkerekord da hele 225.000 kolli ble håndtert på terminalene i Oslo i løpet av et døgn. Rekorden skyldes betydelig vekst innen netthandel.
Rapporten fra PostNord kan lastes ned her.
‘Netthandel i Norden’
beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. Rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 43.468 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av første halvår i 2019.