Innhold fra annonsør

– Kundene kommer til nettbutikken av en grunn, så ikke ta fra dem formålet, kommenterer gründer i Kindly, Peder Aaserud.
– Kundene kommer til nettbutikken av en grunn, så ikke ta fra dem formålet, kommenterer gründer i Kindly, Peder Aaserud.

Slik øker du din omsetning på nett med Kindly

I disse dager handler folk mer på nett enn noen gang. Er nettbutikken din klar til å ta imot strømmen av besøkende?

Statistikk fra Kindly har vist at bare 2% av de besøkende i en nettbutikk faktisk ender opp med å fullføre et kjøp. Dersom du bruker penger på å øke antall besøkende inn til nettsiden din, betyr det at 98% av budsjettet som genererte trafikk var bortkastede penger.

Mange etterlater seg fulle handlekurver når de forlater nettbutikken. Andre har brukt lang tid på å klikke seg rundt fra produkt til produkt, men velger fortsatt å forlate nettsiden uten å kjøpe. Disse kundene har åpenbart kjøpsintensjon, så hvorfor handler de ikke?

Kindly forklarer

– Det kan være mange årsaker til at kunder forlater nettbutikken din uten å handle, sier gründer og hovedaksjonær i Kindly, Peder Aaserud.

– Lite brukervennlige nettsider og sider som bruker lang tid på å laste inn, fører gjerne til at kundene mister tålmodigheten. I noen nettbutikker er det også unødvendig mange steg til utsjekk, for eksempel at man må opprette en brukerkonto for å kjøpe. Slike hindre kan føre til at kunden ombestemmer seg, de gidder rett og slett ikke, forklarer Aaserud.

Første råd er derfor å sørge for at nettbutikken din er så brukervennlig som mulig, med intuitiv navigasjon og enkel utsjekk.

Peder Aaserud og Kindly leverer en teknologi som hjelper nettbutikker med å bli mer relevante for kunder med kjøpsintensjon.
Peder Aaserud og Kindly leverer en teknologi som hjelper nettbutikker med å bli mer relevante for kunder med kjøpsintensjon.

Noen kunder må stimuleres til å handle

Når du har fått på plass det tekniske og innholdsmessige som gjør siden din enkel å bruke, bør du begynne å tenke på kjøpsstimulerende tiltak. Dette kan være elementer på nettsiden som har som mål å oppmuntre besøkende kunder til å faktisk gjennomføre kjøpet.

– Noen kunder trenger rett og slett en ekstra dytt for å trykke på “kjøp”, og her kommer Kindly inn i bildet, forteller Aaserud.

Tekselskapet Kindly tilbyr en egenutviklet og innovativ teknologi som stimulerer til salg ved å treffe kunden på riktig steg i kjøpsprosessen. Teknologien integreres i nettbutikken og analyserer kundenes bevegelsesmønster. Avhengig av hvordan kunden beveger seg, trigges blant annet popups og onsite displayannonser.

– For kunder som etterlater fulle handlevogner, fungerer det godt med for eksempel en påminnelse på e-post, gjerne kombinert med et godt tilbud, sier Aaserud.

5 smarte tips for å øke gjennomsnittlig handlekurv

Kindly har en imponerende kundeportefølje med kjente merkenavn som Brandsdal Group, Komplett, Varner Gruppen, Schibsted og Helly Hansen for å nevne noen.

Les også: Slik landet Kindly avtale med Helly Hansen

Med mye erfaring og gode resultater å vise til, deler Kindly sine fem beste tips til alle som ønsker å øke den gjennomsnittlige handlekurven i nettbutikken sin:

  1. Tilby et gavekort: “Handle for 500 kroner og få 100 kroner i avslag på ditt neste kjøp”. På den måten oppfordrer du handlende kunder til å kjøpe, og komme tilbake for gjenkjøp.
  2. Kombinasjonsrabatt: Rabatt på kjøp av flere produkter.
  3. Rabatt mot handling: Aktiver automatiske rabatter på førstegangskjøp over et visst beløp, eller ved å abonnere på nyhetsbrev.
  4. Mersalg: Foreslå andre produkter som passer til det kunden har i handlekurven, som matchende hansker til lue eller skjorte til en dress.
  5. Kvalifisert for gratis frakt: “Du er bare 63 kroner unna å få gratis frakt på din bestilling”. Dette er kanskje det beste trikset i ermet, og mange nettbutikker utfører dette med stor suksess.

Er du nysgjerrig på Kindlys tjenester? Book en gratis demo med teamet i Kindly for å høre mer om hva som skal til for akkurat din nettbutikk.