Kolonial.no leverer mat til nesten hele Østlandet fra kr. 0,-. (Foto: Kolonial.no)

Kinnevik inn på eiersiden i Kolonial.no

Kinnevik, største eier i Zalando, går inn med 300 millioner kroner i Kolonial.no.

Publisert

Norges største og Nordens raskest voksende matbutikk på nett, Kolonial.no, får Kinnevik på eiersiden. Kinnevik AB er et av Sveriges største investeringsselskap med eierandeler på i underkant av SEK 100 milliarder, og største eier i blant annet Zalando, Tele 2 og MTG. Kinnevik investerer 200 millioner i en emisjon, og gjør i tillegg et kjøp på 100 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer. Dette verdsetter Kolonial.no til 2,24 milliarder kroner etter emisjonen og fullt utvannet.

En stor dag

— Dette er en stor dag for Kolonial.no. Kinnevik er en drømmepartner, og å få med deres erfaring på denne gründerreisen er fantastisk. Vår ambisjon er å gi frihet og flyt i hverdagen til kundene våre, og en så solid partner vil hjelpe oss til å nå det målet, forteller administrerende direktør i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas.

Andreas Bernström, Investment Director i Kinnevik gleder seg over samarbeidet med Kolonial.no.

— Vi er glade for å lede finansieringsrunden i Kolonial.no, et foretak som passer bra inn i vår investeringstese om å anvende teknologi for å tilby kunder flere og bedre valgmuligheter. Vi er blitt imponert av gründerne og hva de har fått til i løpet av en relativt kort tidsperiode. Kinnevik er godt posisjonert for å støtte teamet med å drive veksten i virksomheten, og vi ser fram til å jobbe sammen med Kolonial.no for å oppnå deres målsettinger.

Én million utleveringer

Kolonial.no, som fyller fem år i oktober, ble startet av ti gründere i 2013. De første posene ble levert ut på Fornebu i Oslo, og nå har de gjort over en million utleveringer. I fjor vokste selskapet med 88 prosent, og omsatte for nesten 800 millioner kroner.

— Med en samarbeidspartner som Kinnevik, står vi bedre rustet enn noen gang til å levere verdi til kundene våre. Nå skal vi forbedre tjenesten vår ytterligere, både måten du bestiller varer på, og hvordan du får maten levert hjem. Vi skal utvide geografisk, og vi skal fortsette å holde oss på lavprisnivå, avslutter Karl.

Powered by Labrador CMS