Geir Karlsen er salgssjef på retail i Lexit.

Tilpasser kiosker til hver kunde

Lexit tilbyr i overkant av ti standard varianter av kiosker, men kunder flest vil ha tilpasninger.

Kiosk-løsninger som self-checkout, billett- og bestillingsautomater er et satsingsfelt for Lexit. De leverer kiosker til en rekke bransjer, eksempelvis retail, restauranter, flyplasser, museer, sykehus og campingplasser.

Kiosk for bestilling av taxi plassert utendørs på Gardermoen.

– Vi er fleksible og designer og tilpasser til hver kunde, sier Geir Karlsen, salgssjef på retail i Lexit. Kunder flest er opptatt av design og å få plassbesparende enheter.

Geir Karlsen forteller at de ofte mottar spesielle ønsker fra kundene som de må ta hensyn til når de designer og produserer. Kioskene som Lexit leverer skal inn i mange ulike miljøer – en klesbutikk og en dagligvarebutikk har forskjellige behov.

Tilpasser hvert case

Det er mange faktorer som varierer: Skjerm, prosessor, skanner, betalingsmulighet, utskrift og plassering innen- eller utendørs.

– Hver case lever sitt eget liv. Noen kunder ønsker sine helt egne varianter. Vi setter sammen løsningene, og som integrator har vi høy kompetanse og lang erfaring, sier Karlsen.

Kiosker som står utendørs får naturlig nok en del utfordringer som må håndteres, eksempelvis temperatur, fukt og solskinn på skjermen.

Design og funksjonalitet

Geir Karlsen nevner en dansk fastfoodkjede som har bestilt i underkant av 200 enheter fra Lexit. De hyret en designer og spurte Lexit om å få kiosker produsert etter tegning.

Kiosker på Torp Lufthavn

– Vår utfordring er da å få det tekniske til å fungere innenfor ønsket design, forklarer Karlsen. For å oppnå suksess hos kunden må alle faktorer stemme: design, software og plassering i lokalene.

Software

Lexit leverer som oftest kioskene via egne software-partnere.

– Men det er ofte vi opplever at de som henvender seg til oss og ønsker å ta i bruk kiosk, mangler software-løsning til selve automatene. Her kan Lexit være behjelpelig med å utvikle dette, opplyser Karlsen.

Sikkerhet stadig viktigere

Dagligvarebransjen har i dag en utfordring med for mye svinn.

– Dagligvare som tar i bruk self-checkout må ta hensyn til sikkerhet og vil gjerne ha løsninger som inneholder en kombinasjon av både skanner, kamera og vekt. Uærlige kunder finner stadig måter å lure systemet på, og da må det gjøres mottrekk med sikkerhetstiltak, forteller Geir Karlsen.

Han spår at gode sikkerhetssystemer vil få stort fokus i tiden framover.

Powered by Labrador CMS