Full ‘makeover’ av KIWIs brødavdeling
I 2016 ferdigstilte KIWI en komplett avdeling for ferskt brød som ble godt mottatt av kundene. Fem år senere gjennomfører KIWI en full ‘makeover’ av brødavdelingen som tegner til å bli et nytt pluss for kjeden.
Av Odd Henrik Vanebo
Kategorisjef Elisabeth Christine Moen i KIWI forklarer overfor Retailmagasinet hva som har skjedd og skjer med kjedens brødavdeling:
– Vi startet et brødprosjekt for snart to år siden med ønske om å gå gjennom hele brødsortimentet og de fysiske brødavdelingene i alle butikkene våre. Siden har vi virkelig snudd hver stein og har brukt god tid for å tilegne oss mest mulig kunnskap om hva kundene våre vil ha.
Det resulterte først i en nylansering i mai 2020: ‘Nystekt på 8 minutter’. Serien omfatter i dag variantene loff, landbrød, speltbrød, grovbrød, fine og grove rundstykker.
– Vi gjennomfører nå en stor ‘makeover’ på brødavdelingene i alle KIWI-butikker. Vi så et forbedringspotensial og ønsker å gjøre det enda enklere og bedre å handle brød og småvarer i KIWI, sier Moen.
Den nye avdelingen har de testet over en lengre periode i flere butikker.
– Det betyr at vi har landet endelig på en avdeling som vi har stor tro på. De butikkansatte er veldig entusiastiske til den nye avdelingen, og vi har allerede fått masse positive tilbakemeldinger fra kundene. De sier den er fin, ryddig og mer renslig. Vi har gjort analyser som viser at kundene mener det viktigste er en ren og ryddig brødavdeling, forteller Moen.
Avdelingen utvidet
Konkret har de utvidet brødavdelingen til også å gjelde halvstekte baguetter, pølse- & hamburgerbrød, polarbrød, kaker, brød og småvarer. Det gjør at avdelingen virker større og – ikke minst – blir mer innbydende.
– Vi har investert i bedre belysning slik at produktene synes bedre. I den gamle avdelingen stod alle brødene, nå skal de ligge – bortsett fra øverste hylle. Dette gir et mer ryddig uttrykk gjennom hele åpningstiden, sier Moen.
Salg over all forventning
Salget av nyhetene har gått over all forventning. Pr 31.12.20 hadde KIWI en volumvekst på hele 6,2 % mens totalmarkedet økte med bare 0,2 %.
Bakerens Utvalgte Kornbrød har allerede rukket å bli blant et av kjedens mest solgte brød.
– Ingen tvil om at KIWI-kunden setter stor pris på god kvalitet. Vi økte verdiandelen vår med hele 1,1 p.p og endte på 23,5 %. Det er vi meget godt fornøyd med, sier Moen.