Etter at kundene har orientert seg på nettet, Facebook eller Instagram, kommer de til butikken for å prøve på og kjøpe skoene de har blinket ut. (Foto: Odd H. Vanebo)

Lille Vinkel Sko vokser på nett

Lille Vinkel Sko oppnår stjerneresultater, men vil ikke vokse i antall butikker, bare organisk – og mest på nett.

Publisert

Lille Vinkel Sko økte i fjor økte omsetningen med nærmere 30 prosent til 88 millioner kroner, med god driftsmargin. Og det i en bransje med synkende omsetning de siste årene, ifølge Handelsrapporten. Hvordan Lille Vinkel Sko greier å være kjerringa mot strømmen i faghandelen generelt og egen bransje spesielt? – Egentlig er det mange som driver godt, men man kan fort bli tatt av en felles følelse av at butikkdrift går mot den visse død og netthandel tar over alt. Men slik er det ikke i praksis, i hvert fall ikke hos oss, sier gründer og daglig leder Sverre Klouman.

"Naturlig skjerping av konkurransen”

Han kjenner seg ikke igjen i en virkelighetsbeskrivelse full av elendighet og netthandel som den store trusselen: – Slik jeg ser det er det en naturlig skjerping av konkurransen og at verden blir mindre. Før kunne mange sitte på sin egen tue og kontrollere markedet, men nå – med internett til stede – får alle hard konkurranse hvor enn man er. Det tvinger fram flere ting: Servicenivået i Norge må gå opp! Butikker og vareutvalg må skille seg ut og helst ha noe spesielt ved seg: være unik i motebildet, men like gjerne eksponert på en bærekraftig måte – og hele den leksa.

Men aller helst skal en kjede leve av vekst. Den er nå stoppet, og mange kjeder spås undergang og død.

– Vi tar bare ett år av gangen. Vi vil ikke vokse med flere butikker. Vi er etablert på tilstrekkelig mange steder, med en fin miks av butikker i de største byene samt i outlets for å tilby rabatterte varer – og nettbutikken.

Den 9. kjedebutikken

Sverre Klouman: – Nettbutikken er den 9. kjedebutikken.

– Vi skal likevel fortsette å vokse, men vel å merke organisk i butikkene – og ikke minst i nettbutikken, sier Klouman, som poengterer at nettbutikken er den 9. kjedebutikken: – Den har eksistert siden 1999, så det finnes ingen i Norge som har lengre erfaring med å selge sko på nett. Overordnet i vårt nettkonsept er at det skal være trygt og enkelt for kunden å handle på nett. Ved returer gjør vi alt vi kan for å refundere pengene så raskt som mulig.

– I skobransjen er kanskje ikke det viktigste å ha en nettbutikk, men å være til stede på nett. Med det mener jeg å kommunisere med kunden via en nettside, sosiale medier som Facebook og Instagram, gjerne også nyhetsbrev. Vi har svært mange kunder som vi når via disse plattformene med budskap om hva vi har å tilby, hva som er på tilbud og hva som er populært p.t. I neste fase handler de i butikkene våre basert på vår nettkommunikasjon med dem. Moten skifter raskt, og det betyr at vi stadig fornyer vårt utvalg, og legger ukentlig ut nye varer på nettsiden. Vi har ulikt utvalgt i hver av butikkene våre, og skoene på nettsiden er hentet fra alle våre åtte butikker eller nettavdelingen. I nettbutikken kan kunden se hvilken avdeling som har modellen som faller i smak. Kunden må gjerne ta en telefon til en av butikkene eller internettkontoret for å få direkte hjelp, forklarer Sverre Klouman.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS