Historien til Sprell startet for 26
år siden. Hege Arnesen lette etter leker til barna, men fant ikke noen som hun
mente holdt god kvalitet og var egnet for barn.
– Hege fant ut at det var svært mye
plastikk, og hun ville gjøre noe med det. Derfor etablerte hun Sprell. Det
forteller Christian Sogn Iversen som har vært i Sprell i snart fem år og daglig
leder siden 2021.
Hege Arnesen ville ha leker av godt
materiale, og med mening og pedagogisk innhold. I tillegg skulle lekene
forsøple mindre. Ektemannen Alexander kom etter hvert også inn i selskapet.
Sprell har vært tro mot konseptet
hele veien.
– Kjeden vår lever i dag etter den
samme grunntanken, og det har gitt oss en unik posisjon i markedet. Vi vil
bidra til læring og stimulere til lek mellom barn og voksne og har trenden med
oss, sier Iversen.
Bærekraft gjennom 26 år
I dag kan man fastslå at gründeren Hege Arnesen var særdeles fremtidsrettet da hun etablerte Sprell. De var blant annet svært tidlig ute med øko-tex og å få mindre kjemikalier inn på barnerommene.
Kjeden jobber aktivt med FNs 17 bærekraftmål. De bruker så lite emballasje som mulig og unngår plast så langt det lar seg gjøre. De baserer seg i stedet på naturmaterialer.
Sprells mantra
1. Gi barna – særlig nyfødte – en god start på livet med produkter i naturmaterialer i øko-tex eller organisk materiale.
2. Jobbe for et sunnere barnerom med sunnere materialer både i leker og tekstiler.
3. Selge mindre plast, fordi det forsøpler verden.
4. Selge mer av klassiske, gode leker som Sprell og Riktige Leker er kjent for.
– Kundene oppfatter oss som bærekraftig blant annet grunnet materialene. Hos oss finner kundene trebaserte og FSC-godkjente leker og ikke plast, sier Christian Sogn Iversen.
Sprell selger ikke Barbie, men i stedet Finn og Lottie. I butikkene finner man heller ikke våpen, fidget toys eller andre typiske trend produkter.
Dukkene viser inkludering og finnes med ulik etnisitet og eksempelvis med Downs syndrom.
Veksttakten øker
Sprell har som ambisjon å være nr 1
aktør i sitt marked. I fjor endte omsetningen på 235 MNOK, og i år vil den bli
høyere, uten at Iversen vil ut med noe konkret tall,
Gjennom 26 år har
Sprell vokst gradvis, og i snitt har de vokst med en halv butikk i året. Derimot
har Sprell økt takten de seneste årene, hvor det blant annet ble åpnet seks butikker
i 2022 og to butikker i 2021. Flere av etableringen har skjedd utenfor Oslo og
i dag har Sprell butikker fra Kristiansand til Trondheim og har også åpnet sin
første butikk i Sverige.
Butikken Riktige Leker – som har en
historie tilbake til 1946 – ble kjøpt i 2018. Den stod for mye av det samme som
Sprell.
– Det er Ikke lett å drive alene som
frittstående, og vi ble enige om å gå sammen, forklarer Iversen.
Butikken som ligger mellom Rådhuset
og Aker Brygge i Oslo har vært en institusjon i bransjen og er i dag Sprell
flaggskipbutikk og den største i kjeden. Sprell har investert tungt i butikken
og redefinert konseptet.
– Sprell skal fortsette å vokse, og
har en ambisjon om å nå ut til en større del av det norske folk, sier Iversen.
Men heller ikke her vil han ut med noe konkret tall.
Utvikling av stolte og kompetente
ansatte
Sprell er tydelige på at de driver
faghandel og investerer og bruker tid på de ansatte for at de skal ha nok
kunnskap og kompetanse. De får kontinuerlig opplæring i salg og service. Alle
ansatte skal kunne veilede foreldre, besteforeldre, onkler og tanter. Det
gjelder også lørdagsansatte og ekstrahjelper i høysesongene.
– Vi har Sprell «Skolen» og gjennomfører opplæring gjennom
trening i butikk og via vår egen app. Med 6.000 varelinjer er det mye de
ansatte skal kunne. De skal vite hva de skal anbefale, og hvorfor, sier
Iversen.
Han legger til at det er snakk om
teamwork. Mange ansatte er med
når de bygger og åpner en ny butikk.
– Dette skaper passion, kultur og
samhold. Mange av de ansatte hos oss har jobbet her lenge.
Iversen understreker betydningen av
å ha kompetente og stolte ansatte som brenner for konseptet. Det er også viktig
for å lykkes i konkurranse med de rene nettaktørene.
Omnikanal
– Vi setter kunden i fokus er svært
opptatt av kundereisen og hvordan konsumenten ønsker å handle, sier Iversen.
Kjeden har ekte omnikanal og møter
kunden der hun ønsker å være. De har hatt nettbutikk siden 2002, og klikk &
hent i en årrekke, før det var vanlig i bransjen.
Kundereisen kan starter på morgenen
på mobilen. Eksempelvis på Instagram, Facebook eller i nettbutikken. I lunsjen
kan kundereisen så fortsette på PC eller på mobilen. Hvorpå kunden går til butikken
på ettermiddagen.
I 2018 spådde mange at fysisk handel
skulle kraftig ned, sier Iversen. Toys 'R' Us gikk konkurs og var da den
største aktøren i bransjen i Norge.
Rene nettaktører som Jollyroom og
Lekekassen har tatt markedsandeler.
Da pandemien kom i 2020 var det
mange fysiske butikker i Norge som
ikke hadde nettbutikk.
– Post-covid ser vi at kombinasjonen
butikk og netthandel står fjellstøtt. Vi har ståltro på den symbiosen, sier
Iversen.
Han understreker at Sprell skal
fortsette med å utvikle seg både i butikk og på nett.
– De fysiske butikkene er den
viktigste markedskanalen for nettbutikken, og motsatt, påpeker han.
Sprell er i ferd med å skifte ut sin
IT-infrastruktur og skal over på ny plattform i løpet av året, og kundereisen er i fokus.
Sprell har sunn
økonomi og er hovedsakelig finansiert over drift.
– Hvis et selskap skal være
bærekraftig, må det tjene penger og bygges stein på stein. Vi utvikler oss
gradvis, sier Iversen.
Litt dyrere, men varer lenger
– Alle setter pris på kvalitet og
bærekraft, men er sluttkundene villige til å betale merprisen?
– Snittkjøpet hos oss er ikke så
veldig mye dyrere enn for alternativet i plast. Men våre leker blir lekt med
lenger. Det forstår og aksepterer kundene, og de er villige til å kjøpe en leke
av tre. Kundene er blitt mer bevisste og stiller i økende grad selv krav til
kvalitet, svarer Iversen.
Han peker på at mange av lekene de
selger har flere funksjoner og kan dekke flere behov over tid. Stableklosser
hjelper til med å utvikle motorikken, men de kan ha tall eller bokstaver på
seg. Og når barnet blir eldre, kan det øve på alfabetet og regning.
Opplevelse
Sprell legger også penger og
ressurser i opplevelse og interaksjon.
– Vi investerer i våre butikker. Der
bygger vi vår merkevare best. Det skal være en opplevelse å komme inn i våre
butikker. Opplevelse og underholdning er en viktig
del av konseptet. Vi har eksempelvis lekehus som gjør det mulig å leke i
butikk, sier Iversen
De henvender seg til voksne, men
glemmer ikke at barna er de egentlige kundene. Det skal være spenning i
butikkene med lekehus. Lørdag er den store butikk-dagen.
Med lekehusene og aktivitet i
butikken blir Sprell en destinasjon og et must å besøke for alle barnefamilier.
– Kundene skal ønske å tilbringe tid
i våre butikker. De skal trigge fascinasjon og følelser som fryd, spenning og
magisk forventing hos barna, sier Iversen.
De voksne skal samtidig unngå den
negative følelsen av unødig konsum, men kjenne igjen sin egen barndom og ønske
seg noe til barna.