Finalist Årets kjede

Sprell investerer i butikkene sine. " Der bygger vi vår merkevare best."

Sprell var forut for sin tid – vokser med tidsånden

Sprell er en av tre nominerte til Årets kjede på Kjøpesenterkonferansen. Kjeden ble etablert på bærekraft, lenge før det ble in.

Historien til Sprell startet for 26 år siden. Hege Arnesen lette etter leker til barna, men fant ikke noen som hun mente holdt god kvalitet og var egnet for barn.

Christian Sogn Iversen, daglig leder i Sprell

– Hege fant ut at det var svært mye plastikk, og hun ville gjøre noe med det. Derfor etablerte hun Sprell. Det forteller Christian Sogn Iversen som har vært i Sprell i snart fem år og daglig leder siden 2021.

Hege Arnesen ville ha leker av godt materiale, og med mening og pedagogisk innhold. I tillegg skulle lekene forsøple mindre. Ektemannen Alexander kom etter hvert også inn i selskapet.

Sprell har vært tro mot konseptet hele veien.

– Kjeden vår lever i dag etter den samme grunntanken, og det har gitt oss en unik posisjon i markedet. Vi vil bidra til læring og stimulere til lek mellom barn og voksne og har trenden med oss, sier Iversen.

Bærekraft gjennom 26 år

I dag kan man fastslå at gründeren Hege Arnesen var særdeles fremtidsrettet da hun etablerte Sprell. De var blant annet svært tidlig ute med øko-tex og å få mindre kjemikalier inn på barnerommene.

Kjeden jobber aktivt med FNs 17 bærekraftmål. De bruker så lite emballasje som mulig og unngår plast så langt det lar seg gjøre. De baserer seg i stedet på naturmaterialer.

Sprells mantra

1. Gi barna – særlig nyfødte – en god start på livet med produkter i naturmaterialer i øko-tex eller organisk materiale.

2. Jobbe for et sunnere barnerom med sunnere materialer både i leker og tekstiler.

3. Selge mindre plast, fordi det forsøpler verden.

4. Selge mer av klassiske, gode leker som Sprell og Riktige Leker er kjent for.

– Kundene oppfatter oss som bærekraftig blant annet grunnet materialene. Hos oss finner kundene trebaserte og FSC-godkjente leker og ikke plast, sier Christian Sogn Iversen.

Sprell selger ikke Barbie, men i stedet Finn og Lottie. I butikkene finner man heller ikke våpen, fidget toys eller andre typiske trend produkter.

Dukkene viser inkludering og finnes med ulik etnisitet og eksempelvis med Downs syndrom.

Veksttakten øker

Sprell har som ambisjon å være nr 1 aktør i sitt marked. I fjor endte omsetningen på 235 MNOK, og i år vil den bli høyere, uten at Iversen vil ut med noe konkret tall,

Gjennom 26 år har Sprell vokst gradvis, og i snitt har de vokst med en halv butikk i året. Derimot har Sprell økt takten de seneste årene, hvor det blant annet ble åpnet seks butikker i 2022 og to butikker i 2021. Flere av etableringen har skjedd utenfor Oslo og i dag har Sprell butikker fra Kristiansand til Trondheim og har også åpnet sin første butikk i Sverige.

Butikken Riktige Leker – som har en historie tilbake til 1946 – ble kjøpt i 2018. Den stod for mye av det samme som Sprell.

– Det er Ikke lett å drive alene som frittstående, og vi ble enige om å gå sammen, forklarer Iversen.

Butikkene til Sprell skal inspirere, både barn og voksne.

Butikken som ligger mellom Rådhuset og Aker Brygge i Oslo har vært en institusjon i bransjen og er i dag Sprell flaggskipbutikk og den største i kjeden. Sprell har investert tungt i butikken og redefinert konseptet.

– Sprell skal fortsette å vokse, og har en ambisjon om å nå ut til en større del av det norske folk, sier Iversen. Men heller ikke her vil han ut med noe konkret tall.

Utvikling av stolte og kompetente ansatte

Sprell er tydelige på at de driver faghandel og investerer og bruker tid på de ansatte for at de skal ha nok kunnskap og kompetanse. De får kontinuerlig opplæring i salg og service. Alle ansatte skal kunne veilede foreldre, besteforeldre, onkler og tanter. Det gjelder også lørdagsansatte og ekstrahjelper i høysesongene.

– Vi har Sprell «Skolen» og gjennomfører opplæring gjennom trening i butikk og via vår egen app. Med 6.000 varelinjer er det mye de ansatte skal kunne. De skal vite hva de skal anbefale, og hvorfor, sier Iversen.

Fra Sprells åpning i Haugesund.

Han legger til at det er snakk om teamwork. Mange ansatte er med når de bygger og åpner en ny butikk.

– Dette skaper passion, kultur og samhold. Mange av de ansatte hos oss har jobbet her lenge.

Iversen understreker betydningen av å ha kompetente og stolte ansatte som brenner for konseptet. Det er også viktig for å lykkes i konkurranse med de rene nettaktørene.

Omnikanal

– Vi setter kunden i fokus er svært opptatt av kundereisen og hvordan konsumenten ønsker å handle, sier Iversen.

Kjeden har ekte omnikanal og møter kunden der hun ønsker å være. De har hatt nettbutikk siden 2002, og klikk & hent i en årrekke, før det var vanlig i bransjen.

Kundereisen kan starter på morgenen på mobilen. Eksempelvis på Instagram, Facebook eller i nettbutikken. I lunsjen kan kundereisen så fortsette på PC eller på mobilen. Hvorpå kunden går til butikken på ettermiddagen.

I 2018 spådde mange at fysisk handel skulle kraftig ned, sier Iversen. Toys 'R' Us gikk konkurs og var da den største aktøren i bransjen i Norge.

Rene nettaktører som Jollyroom og Lekekassen har tatt markedsandeler.

Da pandemien kom i 2020 var det mange fysiske butikker i Norge som ikke hadde nettbutikk.

– Post-covid ser vi at kombinasjonen butikk og netthandel står fjellstøtt. Vi har ståltro på den symbiosen, sier Iversen.

Han understreker at Sprell skal fortsette med å utvikle seg både i butikk og på nett.

– De fysiske butikkene er den viktigste markedskanalen for nettbutikken, og motsatt, påpeker han.

Sprell er i ferd med å skifte ut sin IT-infrastruktur og skal over på ny plattform i løpet av året, og kundereisen er i fokus.

Sprell har sunn økonomi og er hovedsakelig finansiert over drift.

– Hvis et selskap skal være bærekraftig, må det tjene penger og bygges stein på stein. Vi utvikler oss gradvis, sier Iversen.

Litt dyrere, men varer lenger

Sprell selger produkter med mening.

– Alle setter pris på kvalitet og bærekraft, men er sluttkundene villige til å betale merprisen?

– Snittkjøpet hos oss er ikke så veldig mye dyrere enn for alternativet i plast. Men våre leker blir lekt med lenger. Det forstår og aksepterer kundene, og de er villige til å kjøpe en leke av tre. Kundene er blitt mer bevisste og stiller i økende grad selv krav til kvalitet, svarer Iversen.

Han peker på at mange av lekene de selger har flere funksjoner og kan dekke flere behov over tid. Stableklosser hjelper til med å utvikle motorikken, men de kan ha tall eller bokstaver på seg. Og når barnet blir eldre, kan det øve på alfabetet og regning.

Opplevelse

Sprell legger også penger og ressurser i opplevelse og interaksjon.

– Vi investerer i våre butikker. Der bygger vi vår merkevare best. Det skal være en opplevelse å komme inn i våre butikker. Opplevelse og underholdning er en viktig del av konseptet. Vi har eksempelvis lekehus som gjør det mulig å leke i butikk, sier Iversen

De henvender seg til voksne, men glemmer ikke at barna er de egentlige kundene. Det skal være spenning i butikkene med lekehus. Lørdag er den store butikk-dagen.

Med lekehusene og aktivitet i butikken blir Sprell en destinasjon og et must å besøke for alle barnefamilier.

– Kundene skal ønske å tilbringe tid i våre butikker. De skal trigge fascinasjon og følelser som fryd, spenning og magisk forventing hos barna, sier Iversen.

De voksne skal samtidig unngå den negative følelsen av unødig konsum, men kjenne igjen sin egen barndom og ønske seg noe til barna.

Powered by Labrador CMS