Maarten Sommerfelt
Maarten Sommerfelt blir ny kjedeleder i Ringo på tampen av året. Han kjenner bransjen fra leverandørsiden.

Den påtroppende Ringo-sjefen kjenner bransjen godt – men rollen som kjedeleder er ny

1. desember erstatter Morten Sommerfelt (45) retailveteranen Gro Svendsen som leder for Nordic Toy Team (NTT) og Ringo-kjeden.

Publisert

Maarten Sommerfelt kommer fra LEGO og begynner i sin nye stilling 1. desember. Han skal jobbe i Lego ut august, og går så inn i tre måneders karantene fordi NTT er kunde av LEGO.

Avtroppende sjef Gro Svendsen skal bli pensjonist. Hun har hatt en lang fartstid i retail, blant annet gjennom mange år både i leketøysbransjen og Steen & Strøm.

Gro Svendsen og Maarten Sommerfelt
Gro Svendsen overlater stafettpinnen til Maarten Sommerfelt i desember.

Om det blir noen overlapping mellom Maarten og Gro, avhenger av hva som blir Gros endelige sluttdato. I utgangspunktet skal hun jobbe ut året.

Rekrutteringen ble gjennomført med bistand fra Rekrutteringsselskapet Cappa, og det var mange spennende kandidater i prosess.

Blir en overgang

– Hvordan blir det å gå fra LEGO til en leketøyskjede?

– Det tror jeg blir fryktelig spennende. Jeg kjenner bransjen godt. LEGO er en betydelig leverandør til bransjen og har shop-in-shop-løsninger i mange av butikkene, svarer Maarten.

Lego er den ledende leverandøren på profilering i butikk i leketøysbransjen.

– Blir det et stort sprang?

– Ja, for selv om jeg kjenner bransjen, blir arbeidsoppgavene noe helt annet. Det blir flere leverandører å forholde seg til og bli kjent med, sier Maarten.

Selv om han er familiær med bransjen, erkjenner han at man må forstå og bli kjent med alle leverandørene, og deres styrker og svakheter.

– Det blir viktig å sette sammen kategorier og produkt, altså varepakker, til butikkene for å optimalisere salget, fastslår han.

Kjedeleder for første gang

Sommerfelt peker en annen faktor:

– Ringo er en frivillig kjede, noe som kan gi mange forskjellige meninger og synspunkter. Men jeg gleder meg. Selv om det kan bli utfordrende, ser jeg ikke negativt på det.

Gro har gått ut og sagt at NTT-styret ikke trenger å finne en ren kloning av seg.

Maarten Sommerfelt LEGO
Maarten Sommerfelt har hatt flere roller i LEGO i Skandinavia.

– Det får de ikke med meg. Mens Gro har vært veldig produktorientert, er jeg mer opptatt av drift og retail. Jeg håper at butikkene legger merke til at det blir litt mer fokus på driften.

Har forbilder

Maarten forteller at han er ivrig på å få gjennomført ting ute i butikk. Det vil han ta med seg fra jobben i LEGO. Han nevner Nille og Vinmonopolet som forbilder.

– Jeg er imponert over måten Nille bygger om butikkene sine til sesong. Det er en ny butikk hver gang du er innom. Retailmessig er det interessant, sier han.

Han ser også opp til Vinmonopolet når det gjelder kundeservice og å kunne dyrke den.

Lang fartstid i LEGO

Maarten startet i LEGO i 1999 samtidig som han studerte. Én av de første oppgavene der var å delta på Ringo-messa i Drammen. Slik sett blir sirkelen nå sluttet.

Så fulgte seks år hvor han reiste rundt i Norden og designet butikk, altså shop-in-shop. Han hadde base i Norge, med 1-2 år i Finland og 1-2 år i Sverige.

– Så ønsket jeg å gå over i salg. Daværende daglige leder i Norge mente at jeg ikke hadde salgserfaring nok og ba meg skaffe det. Da gikk jeg til Møller Bil og solgte biler i halvannet år, forteller Maarten videre.

Så kom det telefon fra LEGO. Nå som han hadde fått salgserfaring, ble han selger for Lego på Østlandet. Han reiste jeg rundt og besøkte bl.a. Ringo-butikker.

Etter et par år gikk han i 2013 over i en KAM-rolle med de fleste kundene i Norge. Som en av to nordiske markedssjefer (CMM, Customer Marketing Manager) håndterte han dagligvare og netthandlere.

Brøt opp, flyttet og ble tømrer

Maarten Sommerfelt tømrer
Maarten Sommerfelt tok fagbrev som tømrer i voksen alder.

– Jeg hadde ansvar for de nordiske landene med én uke i Helsinki, én uke i Stockholm, én uke i Billund og én uke hjemme. Med tre barn hjemme og en kone som ble litt utålmodig, fikk vi til slutt nok av det.

Maarten fikk da tilbud om å bli salgssjef i Sverige, men forskjellen viste seg ikke å bli så stor. Han var i Stockholm i stedet for å reise rundt.

– Jeg var like mye borte hjemmefra. I 2016 sa vi opp jobbene våre, både kona og jeg.

Vi solgte alt vi eide og flyttet til Seljord med barna for å få et rolig familieliv.

– Jeg begynte i læra som voksenlærling som tømrer. Det var en barndomsdrøm jeg alltid hadde hatt, men aldri fikk realisert. Etter tre år i læra ble han tømrer der. Men familiære årsaker brakte dem tilbake til storbyen. Ikke alle barna fant seg til rette i indre Telemark.

– Det var litt halvdramatisk å måtte dra i nødbremsen og flytte fra Seljord og tilbake til Oslo. Da jeg la ut huset til salgs på Facebook, fanget en tidligere kollega i LEGO det opp og tok kontakt.

Bare tre uker senere var han tilbake på kontoret hos Lego.

– Jeg kom tilbake samtidig med Covid i februar 2020.

Denne runden i LEGO vil altså vare i 4,5 år før Maarten Sommerfelt i kommende julehandel går inn døra til sjefskontoret til Nordic Toy Team.

Powered by Labrador CMS