Maarten Sommerfelt kommer fra LEGO og begynner i sin nye
stilling 1. desember. Han skal jobbe i Lego ut august, og går så inn i tre
måneders karantene fordi NTT er kunde av LEGO.
Avtroppende sjef Gro Svendsen skal bli pensjonist. Hun har
hatt en lang fartstid i retail, blant annet gjennom mange år både i leketøysbransjen
og Steen & Strøm.
Om det blir noen overlapping mellom Maarten og Gro, avhenger
av hva som blir Gros endelige sluttdato. I utgangspunktet skal hun jobbe ut
året.
Rekrutteringen ble gjennomført med bistand fra Rekrutteringsselskapet Cappa, og det var mange spennende kandidater i prosess.
Blir en overgang
– Hvordan blir det å gå fra LEGO til en
leketøyskjede?
– Det tror jeg blir fryktelig spennende. Jeg kjenner
bransjen godt. LEGO er en betydelig leverandør til bransjen og har shop-in-shop-løsninger
i mange av butikkene, svarer Maarten.
Lego er den ledende leverandøren på profilering i butikk i
leketøysbransjen.
– Blir det et stort sprang?
– Ja, for selv om jeg kjenner bransjen, blir
arbeidsoppgavene noe helt annet. Det blir flere leverandører å forholde seg til
og bli kjent med, sier Maarten.
Selv om han er familiær med bransjen, erkjenner han at man må
forstå og bli kjent med alle leverandørene, og deres styrker og svakheter.
– Det blir viktig å sette sammen kategorier og produkt,
altså varepakker, til butikkene for å optimalisere salget, fastslår han.
Kjedeleder for første gang
Sommerfelt peker en annen faktor:
– Ringo er en frivillig kjede, noe som kan gi mange forskjellige
meninger og synspunkter. Men jeg gleder meg. Selv om det kan bli utfordrende, ser
jeg ikke negativt på det.
Gro har gått ut og sagt at NTT-styret ikke trenger å finne en ren
kloning av seg.
– Det får de ikke med meg. Mens Gro har vært veldig
produktorientert, er jeg mer opptatt av drift og retail. Jeg håper at butikkene
legger merke til at det blir litt mer fokus på driften.
Har forbilder
Maarten forteller at han er ivrig på å få gjennomført ting
ute i butikk. Det vil han ta med seg fra jobben i LEGO. Han nevner Nille og
Vinmonopolet som forbilder.
– Jeg er imponert over måten Nille bygger om butikkene sine
til sesong. Det er en ny butikk hver gang du er innom. Retailmessig er det
interessant, sier han.
Han ser også opp til Vinmonopolet når det gjelder kundeservice
og å kunne dyrke den.
Lang fartstid i LEGO
Maarten startet i LEGO i 1999 samtidig som han studerte. Én av
de første oppgavene der var å delta på Ringo-messa i Drammen. Slik sett blir
sirkelen nå sluttet.
Så fulgte seks år hvor han reiste rundt i Norden og designet
butikk, altså shop-in-shop. Han hadde base i Norge, med 1-2 år i Finland og 1-2
år i Sverige.
– Så ønsket jeg å gå over i salg. Daværende daglige leder i
Norge mente at jeg ikke hadde salgserfaring nok og ba meg skaffe det. Da gikk
jeg til Møller Bil og solgte biler i halvannet år, forteller Maarten videre.
Så kom det telefon fra LEGO. Nå som han hadde fått salgserfaring,
ble han selger for Lego på Østlandet. Han reiste jeg rundt og besøkte bl.a.
Ringo-butikker.
Etter et par år gikk han i 2013 over i en KAM-rolle med de
fleste kundene i Norge. Som en av to nordiske markedssjefer (CMM, Customer
Marketing Manager) håndterte han dagligvare og netthandlere.
Brøt opp, flyttet og ble tømrer
– Jeg hadde ansvar for de nordiske landene med én uke i Helsinki,
én uke i Stockholm, én uke i Billund og én uke hjemme. Med tre barn hjemme og
en kone som ble litt utålmodig, fikk vi til slutt nok av det.
Maarten fikk da tilbud om å bli salgssjef i Sverige, men
forskjellen viste seg ikke å bli så stor. Han var i Stockholm i stedet for å
reise rundt.
– Jeg var like mye borte hjemmefra. I 2016 sa vi opp jobbene
våre, både kona og jeg.
Vi solgte alt vi eide og flyttet til Seljord med barna for å
få et rolig familieliv.
– Jeg begynte i læra som voksenlærling som tømrer. Det var
en barndomsdrøm jeg alltid hadde hatt, men aldri fikk realisert. Etter tre år i
læra ble han tømrer der. Men familiære årsaker brakte dem tilbake til storbyen.
Ikke alle barna fant seg til rette i indre Telemark.
– Det var litt halvdramatisk å måtte dra i nødbremsen og
flytte fra Seljord og tilbake til Oslo. Da jeg la ut huset til salgs på
Facebook, fanget en tidligere kollega i LEGO det opp og tok kontakt.
Bare tre uker senere var han tilbake på kontoret hos Lego.
– Jeg kom tilbake samtidig med Covid i februar 2020.
Denne runden i LEGO vil altså vare i 4,5 år før Maarten
Sommerfelt i kommende julehandel går inn døra til sjefskontoret til Nordic Toy
Team.