Felleskjøpet med retailsuksess
Tidligere så trauste Felleskjøpet er blitt en moderne retailaktør med pen vekst mot forbrukere. Nye butikker åpnes og eksisterende rustes opp eller relokaliseres. Også bynært og på kjøpesentre.
Felleskjøpet Agri åpnet sin første butikk midt på 80-tallet, og siden er antallet vokst til 103. Arealene varierer fra 130 til 1.500 m2.
Så langt har de åpnet åtte butikker inne på kjøpesentre under konseptet 'Felleskjøpet fôr og fritid'. En annen satsing er bynære butikker litt utenfor mellomstore og store byer, eksempelvis Bergen, Trondheim og Fredrikstad. Felleskjøpet dekker det meste av landet, unntatt Sør-Vestlandet.
Vekststrategi
Felleskjøpet har hatt pen vekst de siste årene, og har som ambisjon å vokse videre. De siste fem årene har detaljhandel hatt en volumvekst på pene 10 prosent årlig.
– Vi merker at vi får større innkjøpsmakt, sier Eivind Torkildsen, direktør for detaljhandel i Felleskjøpet Agri, til Retailmagasinet. Han har 30 års erfaring fra selskapet.
Så langt betrakter de vekststrategien som vellykket, men erkjenner at det er for tidlig å konkludere endelig. Detaljomsetningen var i fjor på ca 3 milliarder kroner. Området var den klart største bidragsyteren til morselskapet.
I fjor sommer kjøpte Felleskjøpet også opp den tilsvarende svenske kjeden Granngården med rundt 110 butikker.
Overføring av kunnskap
Forbrukeres andel av omsetningen vokser, og omsetningen mellom proff/forbruker er nå 50/50. Et sentralt moment er kompetanseoverføring fra bonde til forbruker. Felleskjøpet har høy troverdighet hos kundene, for butikkselgerne vet hva de snakker om. Kunnskapen hentes fra salg til landbruket og er overførbar til forbrukere.
Felleskjøpet har definert følgende satsingsområder:
- Hus og hage
- Jakt og fritid
- Kjæledyr og hest
- Arbeidsklær og sko
- Bygg og verktøy
- Skog og ved
Men selv med pen vekst kjenner Felleskjøpet sin begrensning.
– Vi skal ikke begi oss inn på helt nye områder. Vårt utgangspunkt er landbruket, fastslår Torkildsen.
Før ble nyansatte som regel rekruttert fra landbruket, men nå kommer det nye fra andre bransjer i retail, så vel butikksjefer som selgere.
I Trondheim har de en egen forskningsavdeling. De har oppnådd en markedsandel for hundefôr på 26 prosent med to egne merker. Og de har ikke tenkt å stoppe der. Fôret produseres på egen fabrikk i Vaksdal basert på norske råvarer.
Satser tungt på markedsføring
Felleskjøpet bruker store ressurser på markedsføring. For noen år siden trodde de at tradisjonell, papirbasert DM ville forsvinne.
– Men de fungerer, så de består, fastslår Torkildsen med et smil.
Den grønne kjeden satser også tungt på tv, radio og sosiale medier. De påkostede reklamefilmene "Bønder i by’n" og «En bonde fra eller til…» med Magnus Carlsen har fått stor oppmerksomhet. Torkildsen bekrefter at satsingen har kostet. De har også vært med på tv-programmet «Hagetid» på TV2 i vår. To ganger årlig gir de ut FK-magasinet. I tillegg er kampanjer er svært viktige, slik det er for de fleste retailere.
– Markedsføring er spesielt når man har en definert vekststrategi som vi har, påpeker Torkildsen.
– Vi merker stor effekt på kampanjene våre, legger kommunikasjonsrådgiver Cato Fagermoen til.
Av en eller annen grunn har Facebook vist seg å fungere ekstra godt i Trondheim.
Investerer også i lokaler
Felleskjøpet har brukt store midler på oppgradering av lokaler og relokasjoner. De har vært på jakt etter lokasjoner som fungerer både for forbrukere og bønder. I juni åpner de butikk i Leknes i Lofoten, og før jul skal det vært klart på Kokstad i Bergen.
Den oppgraderte flaggskipbutikken på Kløfta har så langt vært en suksess (se egen sak).
– Omsetningen vokste kraftig den første måneden, konstaterer Torkildsen fornøyd.
På de større butikkene arrangeres temakvelder hvor kunder kan få råd av Felleskjøpets eksperter. Slike arrangementer gir mer fornøyde og lojale kunder. I april for eksempel om hagearbeid. Anlegning av ny plen, trimming av hekk, såing, gjødsling, kalking.
Kundene får noe mer enn bare å ha kjøpt produktet.
– Temakveldene er godt besøkt, bekrefter Torkildsen, og legger til at å dyrke selv er noe som er i tiden.
Handler på nett, henter i butikk
Naturlig nok jobber også Felleskjøpet med netthandel, og Torkildsen og Fagermoen bekrefter at også de merker at utviklingen går fort:
– Vi tilpasser oss kundene. Det er markedet som bestemmer, ikke vi.
I nettbutikken kan kunden bestemme om han vil ha hjemlevering eller hente i butikk. Oppsiktsvekkende mange velger sistnevnte.
– Kundene setter pris på å få faglige råd fra butikkselgerne våre når de henter varene, forteller Fagermoen.
Ved behov rådspørres ekspertene i proffavdelingen.