– Alle kjeder, også vi, må få større bevissthet på hvorfor kundene kommer til butikken. Det handler om å være interessert i kunden, sier Erling Ølstad i Mester Grønn.

Mester Grønn: Vinner priser med kontrollert vekst

Kontrollert vekst, kostnads- og miljøfokus, god logistikk og gode produkter og kundemøter er suksessfaktorene for Mester Grønn. De frakter sensitive blomster til stadig flere butikker rundt omkring i landet.

Publisert

Etter å ha vært nominert fem ganger vant endelig Mester Grønn prisen Årets kjede på Kjøpesenterkonferansen. De har også vunnet andre priser de senere årene, blant annet for god kundeservice. Noe som bekrefter at kjeden er i en fin utvikling.

– Vi vokser jevnt hvert år, stort sett mellom tre og fem prosent, sier Erling Ølstad til Retailmagasinet.

At veksten har vært kontrollert er helt bevisst.

– Å levere godt på ferskvare krever kvalitet i alle ledd og derfor en kontrollert vekst helt avgjørende

Han og broren Ola er gründerne, og eier hver sin halvdel av kjeden. Begge jobber i den daglige driften, men det er Erling som er mest synlig utad. Ola tar seg av kontrakter og det finansielle.

– Vi har en meget stabil ledergruppe, fastslår Erling. Han er også nøye med å dele æren med alle ansatte hver han han entrer scenen for å motta priser til Mester Grønn.

Antall butikker er kommet opp i 123, men de har ikke definert noe konkret mål.

– Vi åpner det vi mener det er riktig i forhold til antall mennesker, behov og aktuelt lokale, svarer Ølstad.

De fleste butikkene ligger på kjøpesentre eller inntil dagligvarebutikker, men de har også noen frittstående.

Voksende kjeder med svarte tall på bunnlinja har vært ettertraktet blant oppkjøpsfond. Ølstad bekrefter de kunne ha blitt kjøpt opp flere ganger, men brødrene har ikke ønsket å selge.

– V tenker langsiktig og mener at det er mulig å lykkes innen handel. Vi merker at det er tøft, men det gjelder å være god og møte kundene på en god måte. Man må være interessert i kunden og ha gode produkter og priser, understreker han.

Dagligvarebransjen er blitt den største konkurrenten til Mester Grønn, i tillegg til de andre kjedene i blomsterbransjen. Særlig Rema 1000 har satset tungt, og Europris har også kommet på banen.

– Er blomsterbransjen også truet av økt netthandel?

– Det kommer nye aktører som ønsker å selge blomster via nett. Men de erfarer jo at logistikken må være på plass, sier Ølstad.

Krevende logistikk

Import fra utlandet og frakt av skjøre blomster rundt omkring i Norge, med kalde vintre, stiller krav til logistikken. Orkidéer skal helst ikke ha lavere temperatur enn 16 grader, mens roser og tulipaner klarer seg ned til 2 grader. Mester Grønn må derfor ha systemer som ivaretar dette gjennom hele verdikjeden. Vi skal levere de friskeste blomstene til en hver tid, da blir man opptatt av detaljer og den korteste vei mellom gartneri og kunde, enten varene kommer fra Afrika, Asia, Europa eller rett og slett Råde.

Kjeden har butikker så langt nord som til Tromsø hvor de har tre butikker. Finnmark er altså ikke dekket, og foreløpig har de heller ingen i Sogn og Fjordane, men utover disse to fylkene er kjeden representert i det ganske land.

Erling Ølstad understreker også betydningen av kostnadskontroll. Nye butikker i nye områder krever mer logistikk og mer oppfølging fra hovedkontoret. De er opptatt av å beholde gunstige priser ut mot sluttkundene, og vil derfor holde igjen på etableringene

Miljø og etikk

Mester Grønn er tydelige på at de skal være i front når det kommer til miljø og etikk.

Kjeden har egne lastebiler som går på biodiesel. Søppel sorteres i 21 forskjellige kategorier og det holder ikke lenger, nå er det sirkulær økonomi som gjelder å da må vi finne nye løsninger.

– Vi skal ha et så lite fotavtrykk som mulig, fastslår Ølstad.

Mester Grønn har som policy at alle blomster kommer fra Fairtrade-sertifiserte farmer. Der skal helse, miljø og sikkerhet være på stell. Arbeiderne skal ha ordentlige ansettelseskontrakter og en fair lønn.

De har som policy at alle blomster kommer fra Fairtrade-sertifiserte farmer. Der skal helse, miljø og sikkerhet være på stell. Arbeiderne skal ha ordentlige ansettelseskontrakter og en fair lønn.

– Noen av farmene har vi jobbet med i tjue år. Stabilitet sikrer trygge arbeidsplasser hos leverandørene og oss sikre leveranser, sier Ølstad.

De sosiale prosjektene som følger av Fairtrade berører felter som bærekraft, vann, barnehager, skoler, vaksinasjoner og helseprogrammer. Selv om det er mye omtale av etisk handel, bærekraft og samfunnsansvar, mener Ølstad at norske forbrukere kunne ha vært enda mer opptatt av å sikre at de varene de får levert er bærekraftig produsert.

Men i den yngre generasjonen er det høyere bevissthet på bærekraft enn hos foreldregenerasjonen.

En betydelig andel av blomstene som kommer til Norge er kjøpt på auksjonen i Nederland, noe som kan gjøre det mer diffust å fastslå opprinnelse. Går man bakover i supply chain, kan det dukke opp overraskelser. Ingen har full kontroll i de fattige landene når en kommer bakover i verdikjeden, men det handler om å bygge tillit og sette krav, da bidrar vi og sammen med Fairtrade gjør vi en forskjell.

Kundemøtet avgjørende

De ti første månedene i år hadde kjeden kjørt 16.000 e-læringskurs for sine 1.400 ansatte. Kursene har de utviklet selv. Medarbeiderne skal blant annet ha høy kunnskap om sesongproduktene, og de blir løftet på kundeservice.

Betydningen av kundemøtet er blitt løftet opp betydelig i norsk retail de senere årene, trigget av dårligere tider og økt konkurranse fra netthandel. Også hos Mester Grønn er kundemøtet et tema.

– Alle kjeder, også vi, må få større bevissthet på hvorfor kundene kommer til butikken. Det er ikke godt nok å spørre om han kan hjelpe til med noe, og så gå unna hvis kunden sier at hun bare vil kikke litt. Det holder ikke lenger. Det handler om å være interessert i kunden, sier Ølstad, og fortsetter:

– "The proof is in the pudding." Det er opplevelsen som kunden får av blomstene i vasen som er avgjørende. Hvis vi klarer å levere bedre enn kundens forventning, har vi vunnet kunden. Blomstene skal være ferske og fine og stå lenge. Gode produkter og gode kundemøter er nøkkelen.

Ansatte, ikke franchise

Mester Grønn har valgt å ha alle medarbeiderne som ansatte, altså ikke franchise.

– Det er ikke store nok marginer i vår bransje til at en franchisetaker kan ha høy nok fornyelsestakt. Det koster mye å holde våre butikker gående, forklarer Ølstad.

Butikkene skal være godt vedlikeholdte til enhver tid, og alt utstyr må fungere. Siden de holder på med jord, stein, vann og potter er det høy slitasje på butikkene. Alt utstyr er mer utsatt enn i de fleste andre bransjer.

Erling Ølstad ser lysere på framtida enn mange andre som uttaler seg om retail.

Natur, planter og gode innemiljøer vil vi ønske også framover. Både hjemme, på arbeidsplasser og ellers hvor vi oppholder oss.

– Møtet mellom mennesker vil alltid være viktig, og møtene er best i gode rom. I gode rom befinner det seg blomster eller planter som skaper utstråling, avslutter Mester Grønn-sjefen.

(Alle fotos: Mester Grønn)

Powered by Labrador CMS