Slik vil Biltema-varehuset fremstå på Bjørkmoen i Oppdal, med panaoramavinduer i cafeen. (3D-illustrasjon: Kristiansen & Selmer-Olsen Sivilarkitekter)
Slik vil Biltema-varehuset fremstå på Bjørkmoen i Oppdal, med panaoramavinduer i cafeen. (3D-illustrasjon: Kristiansen & Selmer-Olsen Sivilarkitekter)

Biltema også på Oppdal

Biltema ekspanderer rekordraskt. I år får kjeden en tilvekst på seks nye varehus i Norge. Og det stopper ikke der. Planene for 2020 begynner å ta form og innbefatter blant annet nytt Biltema-varehus på Oppdal.

Publisert Sist oppdatert

Søknaden om byggetillatelse for et 5500 kvadratmeter stort varehus nord for Oppdal sentrum, er p.t. under behandling i kommunale organ. Samarbeidspartner er Kristiansen & Selmer-Olsen Sivilarkitekter, med Biltema Real Estate AS som byggherre.

Tomten er på 18,7 mål, og selve byggearealet 6107 kvadratmeter. Bygget vil bli 9,5 meter høyt på det høyeste, i to etasjer. Det planlegges 134 parkeringsplasser, og blir tilrettelagt for 20 sykkelplasser. Sortimentet rommer 19.000 varelinjer.

Biltemas suksess skyldes delvis at varehuset er blitt et opplevelsessenter med egen café.
Biltemas suksess skyldes delvis at varehuset er blitt et opplevelsessenter med egen café.

Café i varehuset

Varehuset vil innbefatte cafékonseptet, opplyser Erik Heiberg, daglig leder Biltema Real Estate, til Retailmagasinet.

Rask vekst for Biltema

Siden Biltema kom til Norge i 1983, har etableringstakten aldri vært raskere. Planen er å åpne seks nye varehus i år, mot fem i 2018, skrev selskapet i en pressemelding på nyåret.

I Norden har Biltema som mål å åpne et nytt konseptvarehus hver måned i 2019. For Norge er målet 100 varehus innen 2028.. Pr. i dag teller Biltema 64 varehus i Norge, 136 totalt i Norden.

For å få plass til alle 19 000 varene i sortimentet, bygges de nye varehusene fra 5500 kvadratmeter og oppover. Bygningene skal også huse flere hentelager, kafé, utstillinger og brede handlegater. Handelsparker utenfor bysentrum, med gode parkeringsmuligheter er attraktive steder.