Åpen klasse-vinner 2016: Under fjorårets kjøpesenterkonferanse vant Amanda Senter pris for sin kampanje «Skam». (Foto: NCSC)
Kampanje-vinner 2016: Gulskogen Storsenter vant i fjor prisen for for sin kampanje «Motorshow 2016». (Foto: NCSC)

Disse er nominerte til Den Gylne Idé 2017

Skal kåre kjøpesenterbransjens beste ideér.

Publisert

For å hedre mange av de fantastiske kreative tanker og idéer som er satt ut i livet på kjøpesentre over hele landet ønsker Nordic Council of Shopping Centers Norge å inspirere til videre kreativitet gjennom å hedre de beste og mest effektive aktivitetene gjennom de siste tolv måneder. NCSC deler derfor årlig ut prisen Den Gylne Idè til årets mest kreative og effektfulle markedsaktiviteter.

Prisene blir delt ut på NCSC Norway Awards 19. oktober under Kjøpesenterkonferansen i Stavanger.

Prisen Den Gylne Idé er inndelt i to klasser; kampanje og åpen klasse. De nominerte i kampanje-klassen er intensive aktiviteter i en tidsbegrenset periode, som har virket profilerende og salgsutløsende. Den åpne klassen er definert som aktiviteter som faller utenfor tradisjonelle kampanjer.

De nominerte i klassen kampanje:

Bydel Aker Brygge – Stria ut av jula

” Kombinasjonen av å utføre praktiske gjøremål samtidig som man har hyggelige opplevelser og tid sammen”.

I 2016 stod nye Aker Brygge klar etter lang tids rehabilitering. Kjøpesenteret var transformert til en åpen og levende handlegate med en strategisk planlagt butikk- og restaurantmiks, nyoppussede uteområder og en urban opplevelse. Nye Aker Brygge satt seg som mål å gjøre stedet til en helårsdestinasjon også innen handel med en lokal, mangfoldig og inkluderende atmosfære. En levende bydel.

Målsetningen med kampanjen var å inspirere til kombinasjonen av gode opplevelser og handling av julegaver. ”Bydelen som tok stria ut av jula” ble derfor lansert. Ved å ta avstand fra trykket på kommersielle budskap i julen, og tilby alt fra gratis juletrehjemkjøring, posehotell, skøytebane og konserter, til julegave-chat med butikkene og ferdigpakkede gavefavoritter rett fra appen, fikk Aker Brygge understreket at de var stedet for gode opplevelser og en stress-fri jul. Annerledes enn det mange kanskje forbinder med julehandelen.

Juryen sier:
Juryen anerkjenner helheten i kampanjen og den visuelle fremtoningen som fremstår stilsikker. Bra engasjement fra leietakere og en solid mediemiks medførte god synlighet på stedet og i mediene. For Aker Brygge er det vesentlig å få vist frem kombinasjonen av kommersiell handel, servering og opplevelser. Denne kampanjen bidrar til å bygge kjennskap og kunnskap om dette.

Les mer om kampanjen her

City Nord – Vårlyst i Bodø

”Et helhetlig samarbeidsprosjekt mellom kjøpesentrene og sentrumskjernen i Bodø”.

City Nord sin idé var å invitere sentrum inn i et samarbeidsprosjekt hvor man en gang i året skal legge større ressurser i en felles pott for å by opp til en storhelg i Bodø. Felles annonsering utenfor det normale nedslagsfelt (demografisk og geografisk) skulle trekke ekstra mange besøkende til Bodø, og dette skulle alle handelsflater i byen nyte godt av.

Prosjektet tar også på å legge død en konstruert, spent situasjon mellom City Nord og Bodø Sentrum, samt gi ny innsikt i hva man kan få til dersom alle drar i samme retning. Storhelgen ble døpt VårLyst i Bodø (endelig Vår i Lysets by Bodø), og gikk av stabelen en langhelg i mai.

Arrangementet ble en suksess og styrket samarbeidet mellom aktørene. Tiltak som felles profil og aktivitetskalender, gratis parkering og shuttlebusser mellom handelsstedene ga inntrykk av et felles løft for handelsdestinasjonen Bodø sentrum. Solide besøks- om omsetningstall, stort engasjement blant aktørene og gode tilbakemeldinger fra presse, kommune, deltakere - og ikke minst de besøkende - viste at man lykkes med målsetningene.

Juryen sier:
Juryen anerkjenner initiativet og det at man lykkes med et slikt omfangsrikt og krevende arrangement. Det innebærer mye planlegging og arbeid i forkant for å få til dette. Det å synliggjøre at kjøpesentre og sentrum i fellesskap kan bidra med gode opplevelser innen handel og servering er viktig for å møte konkurransen fra andre salgskanaler og stadig endrede forbrukertrender. Med de resultater og tilbakemeldinger man har fått, styrker dette også omdømmet av Bodø som handelsdestinasjon og fremmer positivitet og videre samarbeide på tvers i sentrumshandelen.

Les mer om kampanjen her

Kolbotn Torg – Walk of Love

”LA har Walk of Fame, Kolbotn Torg har Walk of Love”.

Kjærlighetens måned med både Valentines og Morsdag synes godt i kjøpesenter-Norge. Det handler da mye om gavetips og påminnelser, men få hyller kjærligheten. Kolbotn Torg hentet inspirasjon fra Citycon Sverige og laget sitt eget konsept,”Walk of Love”, som satte kundene i sentrum og fylte senteret med kjærlighet.

Kampanjen dro nytte av brukergenerert innhold og phygital aktiviteter. Eller på godt norsk fikk kunder selv bestemme innholdet og man knyttet det digitale og fysiske sammen på en måte som viste at senterets største konkurransefordel fremdeles er den fysiske møteplassen. ”Walk of Love” ble til slutt 55 meter lang, med over 140 lokale par som fikk sine ”15 minutes of fame”.

Kampanjen genererte stort engasjement i sosiale medier, konkurranse blant butikkene om å ha hjertene utenfor sine dører og positiv omtale i lokalpressen.

Juryen sier:
Juryen anerkjenner kampanjen som videreutvikler et typisk salgskonsept til å bli noe mer enn bare fokus på ”husk å kjøpe”. Her engasjerer man kundene og bygger gode opplevelser og relasjoner for en rimelig penge. Aktiviteten gir også en annerledes og god vri på dekor av fellesarealer gjennom å engasjere kundene, noe som er vesentlig hvis man ønsker å fremstå som en møteplass for nærmiljøet.

Les mer om kampanjen her

De nominerte i åpen klasse:

Gulskogen senter – ”Let´s Play”

”Shopping er gøy og vi vil inspirere til ”come and let’s play”.

Våren 2017 ble et nytt kommunikasjonskonsept lansert – ”Let’s Play”. Dette for å møte nye utfordringer i bransjen, som f.eks netthandelen. Idéen er å vise at et kjøpesenter ikke bare er et sted man shopper, men også et sted som tilbyr gode og nære øyeblikk, fulle av spennende opplevelser. Det er viktig og både modernisere og differensiere brandingen av senteret, samtidig som man ivaretar den lokale posisjonen.

Ved lanseringen ønsket Gulskogen senter å overraske kundene med gavedryss på en leken og utradisjonell måte, både i senteret og på sosiale medier. Senterets butikkonsepter skulle også presenteres på en ny og spennende måte. I fellesarealer ble det bygget en stor gave som inneholdt 12 flotte ulike gaver fra butikkene. Hvorfor gaven stod der ble det ikke informert om, så kundenes nysgjerrighet ble pirret. På den store dagen overrasket man 12 tilfeldige kunder ved å først la en liten jente få åpne den store pakken som inneholdt en sykkel, for så at hun skulle peke ut neste kunde etter definert kjønn og alder. Slik fortsatt det - med stort engasjement fra kundene.

Juryen sier:
Juryen anerkjenner av at man gjør hverdagen mer spennende ved å gi besøkende overraskelser som dette. Det å bygge nysgjerrighet og engasjere kundene er viktig i forhold til målsettingen om å ivareta den lokale posisjonen som et sted hvor det også skjer noe utenom det vanlige.

Se mer om kampanjen her

Sartor Storsenter – ‘’Pådriver for innovasjon og gründervirksomhet”.

”Det er bra for businessen å engasjere seg i samfunnet rundt kjøpesenteret”.

Oljenedturen etter 2014 traff Sotra spesielt hardt, og behovet for nye arbeidsplasser var og er presserende. Sartor Storsenter mener alvor med å være en samfunnsaktør, og satte seg som mål å bruke ledig areal til å skape helt nye arbeidsplasser. Et ledig lokale på 500m2 som var vanskelig å leie ut på vanlige vilkår, kunne bli tatt i bruk til et samfunnsnyttig formål og samtidig gi noe leieinntekter.

Senterledelsen visste at senteret ville oppnå mye dersom de nådde målet, både med hensyn til relasjoner, omdømme, økt trafikk, utleieinntekter og omsetning. Det å være et ekte møtested med mange funksjoner skaper trafikk, godt omdømme og økt omsetning.
Etter godt samarbeid med Fjell kommune og Vest Næringsråd fra sommeren 2016, kunne statssekretær Morten Bakke i Arbeids- og sosialdepartementet, foreta den offisielle åpningen av Grunderparken Vest 16. mars 2017. Kommunene i regionen og Hordaland fylkeskommune bidrar med økonomiske garantier over to år, Vest Næringsråd med rimelig arbeidskraft og styring av daglig drift og flere private bedrifter støtter med økonomiske bidrag og gaver.

Lokalet er tilpasset for ca 10 virksomheter og inneholder også flere møterom samt et konferanselokale med plass til 200 personer. Sistnevnte benyttes også av andre aktører og av senteret selv som samlingssted for møter og events. I dag er lokalet fylt opp med flere gründervirksomheter, og allerede etter få måneder har den første bedriften vokst ut av sitt lokale og etablert seg utenfor Gründerparken.

Juryen sier:
Juryen anerkjenner initiativet og den grundige gjennomføringen av prosjektet. Det å skape vinn - vinn situasjoner økonomisk for både næringsliv, innbyggere og kjøpesenteret - som samtidig bygger godt omdømme i en utfordrende tid for regionen - er viktig for alle parter. Tiltaket viser at man tar samfunnsansvar og lokalmiljøet på alvor, og at man ser muligheter selv i et ”utfordrende” leieareal.

Les mer om kampanjen her

Storo Storsenter – ”Julelunsj i en vrien tid”.

”Det handler om raushet, respekt, varme og hjerterom”.

Daglig leder Øystein Hoff på Egon Storo ønsket høsten 2016 å «gjøre en forskjell og gi en god opplevelse til de som har minst». Sammen med senterledelsen på Storo ble idéen videreutviklet, og Fattighuset fremstod som en riktig partner med kjerneverdier som «raushet, respekt, varme og hjerterom». De er opptatt av å gjøre en positiv forskjell for de i nærområdet til Storo Storsenter som har minst – altså helt i tråd med Hoffs tanke.
Etter møter med ledelsen i Fattighuset, en enorm dugnadsånd blant alle leietakere på Storo Storsenter og senterledelsen, ble julaften 2016 en positiv opplevelse for mange av Fattighusets brukere.

Prosjektet «å skape en uforglemmelig julelunsj for folk som har en vrien juletid» hadde ingen kommersielle målsetninger, men målsetningene var likevel krystallklare. Man skulle fylle Egon Storo med brukere av Fattighuset Oslo, by på en positiv opplevelse for gjestene og engasjere hele Storo Storsenter og skape samhold.
På julaften kom det over 80 personer til julelunsjen. Her fikk de servert mat og drikke samt gaver til alle.

Storo Storsenter har fokus på samhold blant sine leietakere og dette initiativet skapte stort engasjement blant de ansatte. Det ble gitt over 200 ferdigpakkede gaver og all organisering og prosjektledelse skjedde på dugnad. Utgiftene påløp seg til 5.000,- og det som startet med medieomtale i lokalavisen endte med medieoppslag i Oslo-pressen, radio og TV2. Statsråd Anniken Haugli beskrev initiativet som ”et flott eksempel på nestekjærlighet og omsorg for dem som ikke har det så godt”.

Juryen sier:
Juryen anerkjenner initiativet og den nestekjærligheten senteret og dets medarbeidere har vist. Det å stille opp for de i nærmiljøet som ikke har det så godt ved å få med seg mange av butikkene og deres ansatte er et positivt initiativ både internt og eksternt, noe også den store medieoppmerksomheten viser. Skal man være en møteplass og et sted for alle, så er nettopp slike initiativ viktig for omdømmet.

Les mer om kampanjen her

Juryen 2017:

Håvard Bakken Anfo - Annonsørforeningen
Karl Fredrik Lund Creuna
Lars Olsen BI Norwegian Business School
Monica Eriksen Steen & Strøm
Tomas Oberg TIBE Drammen (Juryleder)

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS