Narvik Storsenter: Fornyet og vedlikeholdt
– Vi er opptatt av at senteret til enhver tid skal være godt vedlikeholdt og ha jevnlig fornyelse, sier senterleder Kirsten Nystrand. Narvik Storsenter har ikke vært utvidet siden åpningen i 1999, men har hele tiden vært godt vedlikeholdt og fikk flunkende nytt design så sent som i 2017.
Dette er andre gangen siden åpningen at senteret får en oppdatering, og det er AMB arkitekter, som har tegnet mange kjøpesenter, som har stått bak.
– Senteret har fått nye toaletter, og i fjor fikk vi også nye møbler i fellesarealene, levert av Vestre Møbler, og som vi er veldig godt fornøyd med. Vi ønsket å skape et fint miljø, og var bevisst på at det måtte være møbler i tre. På forhånd var vi spente på om folk ville sette pris på dem, eller bare «snuble i dem». Vi fikk fort svaret: Det satt folk på benkene over alt så snart vi hadde satt dem ut, sier senterlederen.
– Vi er veldig glade for at folk setter pris på hvordan fellesområdene våre er utformet og møblert.
På Narvik Storsenter ønsker de ikke varer i fellesområdene, noe det ser ut til at man lykkes med. Senteret fremsto som både ryddig og rent da vi var på besøk, og det er dessuten lite støy i senteret, noe som bidrar til å øke trivselen.
Topp samarbeid
Den 9. desember i fjor ble Hålogalandsbrua nord for Narvik åpnet. Den bidrar til å knytte Narvik mye tettere sammen med Tromsø og de sørlige deler av Troms fylke, ved at man slipper den lange veien rundt Ofotfjorden. I den anledning holdt selvfølgelig sentrene i Narvik søndagsåpent, for å sørge for å dra ekstra mange folk til byen. Håpet er at de kommer igjen, nå stadig oftere.
Kirsten Nystrand forteller at også Narvik Storsenter og leietakerne i senteret opplever et marked med tøff konkurranse, men likevel er hun mest opptatt av å fortelle om hvor godt man klarer å samarbeide i Nordlands tredje største by.
Bare 600 meter unna ligger nemlig den største konkurrenten, men også samarbeidspartneren, Amfi Narvik.
– Vi har samme eier og et helt topp samarbeid, hevder Kirsten Nystrand. Som imidlertid legger til:
– Våre to senter komplementerer hverandre når det gjelder butikker. Kun tre butikker har vi felles, noe som gir et stort mangfold for kundene.
De har felles driftsteam, markedskoordinator og kundeklubb.
– Narvik er en for liten by til at vi skal knives om kundene. I stedet har vi som felles mål at flest mulig kunder skal komme til byen.
Narvik Storsenter har en litt større omsetning enn Amfi Narvik, det skyldes i hovedsak ulike leietakere. Clas Ohlson og Vinmonopolet trekker eksempelvis mange kunder til senteret sammen med de øvrige butikkene, en miks av lokale butikker og kjedebutikker.
Proff på sosiale medier
Nylig ansatte Narvik Storsenter Victoria Wikestad Nilsen som ny markedskonsulent i 30 prosent stilling. Hun jobber også 30 prosent for Amfi Narvik. Her går oppdraget ut på å gjøre sentrene mer proff når det gjelder sosiale medier – Facebook, Instagram og selvfølgelig senteret hjemmeside.
Som markedskanaler bruker senteret også mobilannonsering, samt tradisjonelle annonser i lokalavisen.
– Så lokalavisen er fortsatt ikke død som annonsemedium?
– Nei da, den er ikke død, langt ifra. Men det er blitt til at vi annonserer mindre på papir og mer digitalt i avisen, sier Nystrand.
Hun forteller videre at senteret tidligere ga ut et eget magasin før jul.
– I de senere år har det kun blitt et digitalt magasin.
Hvor stor salgs- og markedsverdi det har hatt, er hun mer usikker på.
Ikke ensomt å være senterleder
Ellers er også resten av juleforberedelsene – også i Narvik – preget av tradisjoner, som søndags- og nattåpne butikker de siste ukene frem mot jul.
– Også her samarbeider vi på den måten at begge sentrene har åpent til samme tid. I den forbindelse inviterer vi inn ulike aktører som sørger for ulike former for underholdning, men da aldri til samme tid.
– I tillegg har vi gjerne et stort felles event en gang i året, for butikklederne på begge senter, sier senterlederen. Hun har vært i stillingen i snart 13 år, og forteller at hun slett ikke føler seg ensom, slik noen senterledere kanskje gjør.
– Vi er rett og slett et så stort team her i Narvik nå, at den «gamle» følelsen av å være alene i og på jobb, ikke stemmer lenger. Vi er faktisk et team på sju stykker her i byen, vi samarbeider godt og spiser gjerne lunsj sammen alle sammen av og til.
– Det opplever jeg som veldig positivt. Sunn konkurranse mellom sentrene er det selvfølgelig, sier hun, og mener at det skjerper alle til å gjøre en god jobb, sier Kirsten Nystrand.
Miljøbevisst
I det Narvik Storsenter går inn i sitt 20. år, og dermed kan markere et aldri så lite jubileum, må det også nevnes at de – tross sin relativt unge alder – opp gjennom årene ofte har vært tidlig ute med nyvinninger.
– Jeg vil påstå at vi kanskje var aller først ute med LED-lys her i senteret. Da dette var noe helt nytt, kjøpte vi de første gjennom en som tidlig begynte å ta dette inn direkte fra Kina. Vi tok sjansen. Driftssjef Ronald Røch har alltid vært veldig opptatt av ENØK, og i tillegg til LED-lys har han sørget for å optimalisere alt teknisk utstyr, og vi har investert i nytt for å redusere driftskostnadene. På denne måten har vi klart å halvere strømutgiftene for senteret. Avfallssortering er også et fokusområde med tanke på både miljø og kostnader. Gjennom flere smarte tiltak har vi altså fått redusert de totale kostnadene. Dette kommer leietakerne våre til gode som slipper å få økt bokostnad, påpeker senterlederen.
En flott destinasjon
Da vi besøkte Narvik var det kun ett lokale som sto ledig.
– En utfordring med å få fylt opp tomme lokaler, er at flere og flere leietakere ønsker større lokaler. Det kan ta litt tid å finne en leietaker som passer til det ledige lokalet, og ofte må det omrokkeringer til for å få det til.
En leietaker de imidlertid har fått inn nylig, er Duus Matverk, et spisested drevet av en lokal gründer.
– Det er blitt kjempepopulært, sier senterleder Kirsten Nystrand som forteller at gode kafeer og spisesteder er blitt mer og mer viktig for et kjøpesenter. Kundene ønsker mer enn bare å kunne finne den eller de varene de er ute etter. Vi har fire kafe- og spisesteder på senteret, og en god handleopplevelse avsluttes gjerne med et besøk på kafe, smiler hun.
Både hun og resten av senteret går derfor fremtiden optimistisk i møte. Store, positive ting skjer – både i Narvik Storsenter og i byen forøvrig. Narvik er allerede valgt som Norges kandidat til å få alpin-VM i 2027. Anlegget, som ligger like ved senteret, skal frem til den tid opprustes og bygges betydelig ut, blant annet med gondolbane.
Noe som – VM eller ikke VM – helt sikkert vil trekke flere folk til byen.
– Narvik er i dag en by med stabilt folketall, og i ferd med å bli en flott destinasjon, avslutter Nystrand.
Navn: Narvik Storsenter
Størrelse: 13.000 kvadratmeter, inkludert fellesareal. 32butikker.
Omsetning: 422,7 mill. inkl. mva 2017
Beliggenhet: Ved innfarten til Narvik fra nord. Sentralt i byen.
Marked: Narvik kommune 18.500 innbyggere. Dessuten Sør-Troms (Lavangen, Salangen, Gratangen, Bardu og Evenes), nordre Nordland (Ballangen, Tysfjord og Hamarøy), Harstad og Kiruna.
Viktigste konkurrenter: Amfi Narvik (som de samarbeider tett med), Malmporten handelspark med store butikker som Biltema, Europris, Rusta, Coop Extra.
Eier: Steen & Strøm fra starten 1999. Thon Kjøpesenter Nord AS fra juli 2018. Tidligere Bysenteret Narvik AS med lokalt eierskap, så Amfi-eid, nå Olav Thon Gruppen.
Byggeår: Åpnet 25. november 1999. Ingen utbygginger, men godt vedlikeholdt, nye toaletter, malt opp i nytt design i 2017. Nye møbler i fellesareal og ute i 2018.
Adkomst og parkering: Via E6. Parkeringshus i fem plan og via sju innganger. 300 parkeringsplasser.
Viktige leverandører av teknisk utstyr: Thyssen Group, GK, Hålogaland ressursselskap HRS, stadig nye fellesavtaler fra OTG som vi forholder oss til.