Det kan bli mange flere tomme parkeringsplasser knyttet til kjøpesentre i Storbritannia. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

200 britiske kjøpesentre på kanten av stupet

Analytikeren Nelson Blackley i National Retail Research Knowledge Exchange Center slår alarm i Retail Gazette med å antyde så mange som 200 britiske kjøpesentre i småbyer trues av økonomisk sammenbrudd.

Publisert

Trusselen er en følge av at online shopping og store kjeder med ankerbutikker – de store lokomotivbutikkene i kjøpesentrene – sliter så tungt at et voksende antall er i ferd med å gi opp. En prosess som drar de mindre butikkene med seg i dragsuget.

‘Ond sirkel’

Denne utviklingen er til stor skade for småbyene, med økende kriminalitet hvis kjøpesentrene stenger, fremholder Nelson Blackley overfor Retail Gazette. Han ser to hovedårsaker til problemene for fysisk handel:

  • E-handelsveksten, som i Storbritannia er blant de høyeste i verden
  • Store kjeder som Toys R Us og BHS/British Home Stores i full tilbakegang

– Hvis de store ankerbutikker forsvinner, vil det påvirke alle andre butikker i et kjøpesenter. Det er en ond sirkel; det er ikke mulig å fylle kjøpesentre opp med skjønnhetssalonger og kiosker.

Blackley viser til at en rekke britiske kjeder er hardt presset økonomisk og vil bli tvunget til å stenge butikker, noe han mener vil dra med seg kjøpesentre i fallet.

Han gir et eksempel: BHS’ økonomiske sammenbrudd for to år siden etterlot tomrom i rundt 200 kjøpesentre, og halvparten av disse er ennå ikke fylt opp av nye leietakere.

Ikke giret for omstilling

Jat Sahi, daglig leder i Fujitsu, mener at mange britiske kjøpesentre ikke er giret for den raske omstillingen som er på gang. Mange av dem ble designet for en annen tid da forbrukerne var på utkikk etter et bredt varespekter på samme sted. E-handel har undergravd verdien av den "store innkjøpsrunden i et kjøpesenter", sier han til Retail Gazette.

Powered by Labrador CMS