Sartor vant Den Gylne Idé – Åpen klasse
Under årets kjøpesenterkonferanse ble Sartor Storsenter – i år som i fjor – vinner av markedsføringsprisen Den Gyldne Idé, «Åpen klasse». I år gikk de til topps i for folkefesten de laget i forbindelse med sykkel - VM. Prisen deles hvert år ut av Nordic Council of Shopping Centers (NCSC), Norge.
I 2017 vant Sartor Storsenter for kampanjen der de i samarbeide med offentlige etater brukte ledig areal på senteret til å skape helt nye arbeidsplasser.I år vinner de prisen for maksimal utnyttelse av et stort sportsarrangement som i sin opprinnelige form ville holdt publikum unna kjøpesenteret. Med et tidlig og modig initiativ greide de i stedet å endre traséen slik at VM-løypen gikk rundt kjøpesenteret. Det ga lokalbefolkningen muligheten til å se syklistene på nært hold og det ble laget en ordentlig folkefest.
– Handelsbransjen er i stor utvikling, noe som krever leveranser til kundene både i dag og i morgen. Kjøpesentrene er mange steder det naturlige sentrum, stedets «torg», for de store anledninger. Det gjelder rett og slett å levere når de gode anledningene byr seg. Vinneren av Åpen klasse tok tak, engasjerte leietakere, samarbeidspartnere og ikke minst sine kunder ved å by opp til fest. De ønsket ikke å stå utenfor det gode selskap. Vinnerviljen de utnyttet til å endre sykkel-VMs løype ga et enda bedre arrangement for alle parter, sier leder av NCSCs styringsgruppe i Norge, Terje Gulbrandsen.
Bransjens beste markedsføringskampanjer
Under den årlige Kjøpesenterkonferanse kårer Norwegian Council of Shopping Centers hvert år bransjens beste markedsføringskampanjer. I kategorien «Åpen klasse» var Sartor Storsenter i år nominert sammen med Amanda Storsenter og Arkaden Skien, og stakk altså til slutt av med seieren i den krevende kategorien.
− Å endre et internasjonalt løp i denne størrelsesorden vitner om store ambisjoner samt gode samarbeids- og planleggingsevner. Å vinne denne utmerkelsen to år på rad er i tillegg et tydelig bevis på senterets evne til å engasjere og oppnå gode resultater, også over tid sier Gulbrandsen.
NCSCs kjøpesenterkonferanse samler årlig de viktigste aktørene innen kjøpesenterbransjen og norsk detaljhandel for å fremme utviklingen av morgendagens møte- og handelssteder. På konferansen formidles kunnskap, inspirasjon og nye idèer til deltakerne. leder av NCSCs styringsgruppe i Norge.
Juryen 2018
Tomas Oberg, TIBE Drammen (Juryleder)
Håvard Bakken, Anfo - annonsørforeningen
Cathrine von Ibenfeldt, Handelshøyskolen BI
Rune Stenberg, Markedsinfo
Hilde Hummelvold Jentoft, Scandic Hotels