Kjøpesenterkonferansen 2016 begynner å ta form
Markedssjef Hilde Maren Schjager i NCSC lover at Kjøpesenterkonferansen 2016 blir variert og spennende, og et hakk opp fra fjorårets konferanse.
Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) arrangerer hvert år Kjøpesenterkonferansen, udiskutabelt høydepunktet i norsk retail. Årets konferanse går av stabelen på Scandic Fornebu 19.-21. oktober.
Programmet er så godt som klart og i flotte omgivelser på Fornebulandet skal deltakerne sosialisere, networke og få påfyll av faglige innlegg som skal søke å hjelpe oss med årets store spørsmål: «Retail 2.0: Hvordan skape vår tids torg?».
Som konkurrent til netthandel og stadig mer effektive leveringsløsninger må kjøpesentre oppfattes som attraktive torg, en «mini-by» som inneholder vesentlig mye mer enn handel, og som også dekker mange ulike funksjoner for forbrukeren og samfunn.
– I tillegg må alle omstille seg til å ta i bruk ny teknologi og nye måter å kommunisere med forbrukerne på. Og ikke minst navigere mellom disse. Derfor inneholder konferansen i år blant annet en debatt som heter “Technology: hot or not?", sier Schjager.
Stolthet
Videre snakker markedssjefen entusiastisk om stoltheten som hun mener bransjen bør føle på. Kjøpesenterbegrepet er i Norge noe negativt ladet, men det er i realiteten svært mye positivt å fokusere på.
– Norsk varehandel er Norges desidert største private industri målt i antall arbeidsplasser, arbeidsplasser Norge ikke har råd til å miste, sier markedssjefen.
Det er et stort ansvar. Bare handelslekkasjen til Sverige representerer visstnok 17.000 arbeidsplasser…
– Men det er også en god grunn til å være stolte og entusiastiske over å være del av denne. Jeg håper med denne konferansen at man kommer hjem litt stolt over å være en del av bransjen, en veldig viktig bidragsyter i det norske samfunn, sier Schjager.
Men himmelen er ikke uten mørke skyer. I tillegg til å styrke stoltheten og entusiasmen vil konferansen behandle tradisjonelle elementer som kundemøtet, effektiv ledelse og motivasjon. På kjøpesenterkonferansen vil deltakerne lære om hvordan man kan holde hodet kaldt i krevende situasjoner. En forsker på idrettshøyskolen vil foredra om det, basert på sin studie av straffespark innen fotballen.
– Vi vi ha fokus på nye trender og behovet for omstilling, bli oppdatert på trender innen F&B, global varehandel, Retail Theatre – events i butikk – og ikke minst hos forbrukerne selv, forteller Schjager.
Key Note i år er Ken Hughes, er forbrukerforsker som vil fortelle om hva fremtidens og dagens forbrukere vil ha, og hvordan.
Awardsnight
Tradisjonen tro blir det også i år Awardsnight med høythengende priser som Årets kjøpesenter og Årets butikkjede. I år er det Haddy N'jie som skal lose norske retailledere igjennom kvelden. Schjager er trygg på at årets konferanse vil være noe de aller fleste bør ønske å få med seg:
– Kjøpesenterkonferansen vil søke å gi deg svarene på hvordan du blir en vinner i en stadig mer krevende verden. Med god fokus på det sosiale, nettverk og ikke minst en god mulighet for bransjen til å feire seg selv. Sammen skal vi skape det perfekte vår tids torg.