Videre vekst for Thon-sentrene
Totalt eier og forvalter Olav Thon Gruppen 79 kjøpesentre i Norge og 12 i Sverige. Av disse forvaltes 18 for eksterne eiere. Omsetningen ved de norske sentrene var totalt 61,5 milliarder kroner i 2019, som er en økning på 1,9 prosent målt mot fjoråret.
– Olav Thon Gruppens kjøpesentre leverer godt til tross for tøffere tider og nye kjøpsvaner. Vi har 9 av de 10 største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning i vår portefølje, og tre av våre sentre omsatte for over 3 milliarder i 2019. Vi økte besøkstallene og vi hadde lav ledighet i året som er gått. Kjedene og butikkene som gjør det bra er de som er flinke til å kombinere fysisk og digital retail, og som tilbyr tjenester som for eksempel Klikk & Hent, sier Thomas E. Rønning som er direktør for kjøpesenter.
Black Friday og julehandel
– Black Friday og Black Week kom i uke 48 i år, noe som gjør det vanskelig å sammenligne ukesomsetningen mot fjoråret hvor dagen falt i uke 47. Vi opplevde gode besøkstall og høy omsetning på sentrene under årets Black Week. I desember fikk vi en svak nedgang i omsetningen sammenlignet med fjoråret og en større del av julehandelen fant sted i november i år. Ser vi november og desember under ett ser vi en marginal økning i omsetningen. Forbrukertrender er i endring og opplevelser er mer viktig enn før. Olav Thon Gruppen har derfor i 2019 pusset opp og redesignet mange av våre kjøpesentre med kino, spisesteder, trening og helsetilbud.
Oppussing, utbygging og utviklingsprosjekter
– Vi har bygget ut og renovert ca. 20 sentre, og har hatt stor suksess med å åpne hentepunkt på Sandvika Storsenter og Ski Storsenter. Dette er noe vi vurderer på flere sentre. Kjøpesentre er i større grad blitt sosiale møteplasser for opplevelser, handel og personlig service.
– Fremover har vi flere store utviklingsprosjekter på gang, blant annet Triaden Lørenskog Storsenter. Senteret skal bygges ut og vil få åpne fasader ut mot gateplan for å skape mer liv i sentrum. Her bygger Olav Thon Gruppen også boliger, næringslokaler og flerbrukshall, sier Rønning.
Kåret til Årets Kjøpesenter 2019
AMFI Madla, som er et heleid kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, ble kåret til Årets Kjøpesenter i 2019 av Nordic Council of Shopping Centers. AMFI Madla er et av Stavangers største kjøpesenter.
– 2019 ble et svært godt år for AMFI Madla med en omsetningsvekst på 9,3 %. Veksten kommer av flere faktorer, men det er vår langvarige satsing og fokus på opplevelser gjennom aktiviteter og bedre serveringssteder, varm og imøtekommende kundeservice i hver butikk og økt kompetanse gjennom konseptet MadlaLove som er driveren både når det gjelder omsetning og økning i antall besøkende, sier senterleder Anette Øfsti Worum.
Kjøpesentre i Sverige
Olav Thon Gruppen eier og forvalter totalt 12 svenske kjøpesentre. 10 av disse rapporterte inn tall i 2019.
– Totalt ble omsetningen 14,3 milliarder svenske kroner for de 10 svenske kjøpesentrene - noe som gir en omsetningsvekst på 3,1 % sammenlignet med 2018, sier Thomas E. Rønning.
Merknader:
* 9 norske kjøpesentre gikk ut av porteføljen i 2019.
** I Sverige kom Strömstad Köpcenter inn i porteføljen våren 2019 og Familia Köpcentrum og Torp Köpcentrum er under ombygging.