Det var lang kø for å få med seg åpningen av Yellow på Sørlandssenteret.Foto: Yellow
Yellow inntar Norge – store planer om vekst
– Kjente merker, lave priser – det er konseptet til nystartede Yellow. Første butikk ble åpnet på Sørlandssenteret i slutten av juni og butikk nummer to og tre åpner i løpet av november, i henholdsvis Sandnes og Bergen.
Grunnlaget for dette nye, selvbetjente butikkonseptet er
overskuddsprodukter fra hele verden. Alt gjøres for å få til en mest mulig
effektiv drift som sikrer gode priser til forbruker og som hindrer at gode
varer går til spille.
Merkevarekjeden Yellow Retail AS ble startet opp av
Normal-gründer, Michael Eeg og gründerfabrikken Askeladden & Co.
– Vi har fått en fantastisk start. Vi hadde fem punkter som vi måtte
innfri på konseptet innenfor både kundeopplevelse og KPI-tall før vi kunne ta
beslutningen om at vi ville skalere raskt, forteller gründer og deleier
av Yellow, Michael
Eeg.
– De ble innfridd ganske rask, så derfor setter vi fart og har hentet en
rask runde med ekstra kapital fra eier og nye eiere. Vi, Yellow, går en
spennende fremtid i møte, sier dansken.
Selvbetjente kasser
Yellow er bygget opp på den måten at kundene selv finner frem og
betjener seg selv hele veien med mindre de ønsker hjelp. Da får de hjelp i
butikkene og betjening i kassen. Men kunden får selv lov til å velge her.
– For andre konsepter er en betjent kasse kanskje bedre for dem og
for kunden. Men for oss så har det vært en stor suksess. Vi mener selvbetjente kasser er
en del av fremtiden, men det skal sies at det ikke betyr at det vil fungere på
alle konsepter, sier Eeg.
– Selvbetjente kasser sikrer en effektiv handleopplevelse og
drift og er med på å holde prisnivået nede, sier Trude Solvoll Navarsete, COO i
Yellow.
Normal inn i klesbransjen
Yellow har hovedkontor i Kristiansand, og selger kjente
kles- og sko-merkevarer til lavpris – inspirert av utenlandske suksesser som
Brands For Less, Dress For Less og T.J. Maxx.
– Kjente merker kan være så mye, det som er kjente merker for noen er ukjente
merker for andre, sier Michael Eeg.
Kjeden kjøper opp overskuddslager og selger sko, klær og
tilbehør fra f.eks. Hoka, Adidas, Ganni, Gant og Boss, de har 18 000 kjente
merkevarer og har som mål at kundene kan gjøre en god deal og oppleve ekte
skattejakt.
– Mange aktører sitter på store lagre av overskuddsvarer.
Det kan være fjorårsmodeller, overproduksjon eller varer som eksporteres til
andre lavprismarkeder utenfor Europa. Med Yellow tar vi Normal inn i
klesbransjen, sa Michael Eeg til DN, tidligere i høst.
I butikken er det klær og sko til dame, herre og barn. Målgruppen
er kvinner i alderen 18–60 år, gjerne med barn og mann som hun handler til, i
tillegg til seg selv.
Lett å finne fram
Butikkene har sin egen spesielle inndeling. Det
er delt opp i avdelinger for dame, herre og barn, videre er det underkategorier
sortert etter f.eks. bukser og til slutt er hver kategori delt opp etter
størrelse. Denne løsningen er valgt for at kundene lett skal finne det de er
ute etter. Skal du handle en bukse er det bare å gå rett til buksene og til din
størrelse.
– Kundene opplever det som en spennende butikk med en masse
merkevare til lave priser, en skattejakt og de syns at det er veldig enkelt at
varene er delt opp i størrelser og style. Så vi jobber jo ut fra at det skal
være enkelt for kunden og de ansatte, så det enkle er ofte det beste. Vår oppgave
er hele tiden å sørge for at kundene fortsatt får en god opplevelse i butikken
i form av gode deals og skattejakt, sier Eeg.
Ekspanderer raskt
Til nå har kjeden én butikk i Norge, den åpnet 29. juni på
Sørlandssenteret. Planen videre er å åpne butikk nummer to, 9. november i
Sandnes og nummer tre, 16. november i Bergen.
I 2024 er planen å åpne 12 nye butikker, én hver måned. Kjeden vil åpne i alle de største byene i Norge, samt noen litt mindre byer. De går bredt ut og ønsker å få Yellow på hele Norgeskartet så fort som mulig.
– Trafikken har vært veldig god, jeg gjør ofte det enkle at
jeg teller hvor mange kunder vi har, og tar en runde på senteret og teller hvor
mange kunder som er i andre butikker. Jeg gjorde det samme på Normal i starten.
Det indikerer rask om man har truffet noe når man så teller samme antall kunder
på 5–6 butikker til sammen som vi har. Da får man troen på at man er inne på
noe. Her vil jeg også legge til at konverteringen er høy for de som også ender
med å handle i butikken, sier danske Eeg.
Lave kostnader hele veien
– Stilen til butikken skal oppfattes som leken og nysgjerrig,
forteller Trude Solvoll Navarsete.
Også når butikkene innredes går kjeden for å holde
budsjettet nede. De kjøper brukt inventar billig, pusser det opp og gir det Yellow sin gule stil. Når det er ferdig er det ingen som tenker over at det er
gjenbruk. Gul er naturligvis fargen som gjennomgående blir brukt på logo, plakater,
innredning og andre synlige elementer.