Doblet salg av produkter til hus, hjem og hage

Mer enn halvparten av alle nordmenn skal være mest hjemme i sommerferien i år. Det merkes svært godt på nettsalget av produkter til hus, hjem og hage, melder Klarna. I april og mai har salget mer enn doblet seg mot samme periode i fjor.

Publisert

– Den voldsomme veksten vi har sett innenfor netthandelen spesielt innenfor denne kategorien tyder på at nordmenn i år i langt større grad rigger seg for en sommerferie hjemme. Da skal det være maksimalt koselig på verandaen eller i hagen og vi unner oss dyrere produkter med ferie- og skattepenger som vi ellers ville brukt på en sydentur, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Hugo Grimsrud
Hugo Grimsrud

Statistikk fra Klarnas norske nettbutikker viser at segmentet hus, hjem og hage i perioden 1. april til 17. mai har økt med hele 107 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

I en fersk representativ undersøkelse de har gjennomført oppgir hele 52 prosent av de spurte som har sommerferie, at de for det meste skal være hjemme i år. De fleste som skal feriere hjemme er innbyggerne i Innlandet og Viken (57 prosent). Den laveste andelen er i Oslo (41 prosent.)

190 prosent økning i salg av boblebad og pizzaovner

En av dem som har merket den kraftige økningen i nettsalget under koronaperioden er mspa.no. De er Norges største leverandør av boblebad og kjenner daglig på at nordmenn som planlegger å feriere i egen hage i sommer, ønsker å unne seg litt ekstra.

I april i år hadde de en omsetningsøkning på 190 prosent sammenlignet med april i fjor, fra 6,2 millioner til hele 18 millioner kroner.

– I år skal hele Norge feriere hjemme og vi har hatt en eventyrlig vekst, både i april, men også i året så langt. Vi har spesialisert oss på oppblåsbare boblebad, men selger også mye italienske utedusjer og pizzaovner, sier Norges ukronede boblebadkonge, Hugo Grimsrud hos mspa.no.

Flest tror på bedre eller uendret privatøkonomi

Thomas Elvestad.
Thomas Elvestad.

Ifølge Klarnas undersøkelse mener hele syv av ti at økonomien deres det neste halvåret vil være bedre eller like bra som den er nå.

– Når den årlige sydenturen, festivaler og lignende for mange ikke kan gjennomføres som vanlig, samtidig som inntekten er noenlunde lik, er det helt tydelig at en større andel enn vanlig går med til innkjøp av produkter som de kanskje ellers ikke ville ha prioritert, sier Elvestad.

Selv om Klarnas undersøkelse viser at flertallet ser for seg sommerferie hjemme, er det også flere som planlegger å feriere i eget land. Mens 28 prosent ønsker å tilbringe det meste av sommerferien på en hytte eller ferieleilighet, planlegger 15 prosent en bilferie. 1 av 10 skal feriere i skog og mark i telt eller lignende.

– Nettsalget innenfor segmentet sport og fritid har vært jevnt økende siden koronatiltakene ble innført. Det er nok mange som i år legger seg i en av de svært populære hengekøyene eller slår opp telt med familien i skogen eller ved sjøen for første gang, sier Klarnas markedsdirektør Thomas Elvestad.