Ill.foto
Ill.foto

Troms og Finnmark på netthandelstoppen i Norge

Innbyggerne i Troms og Finnmark har handlet mest på nett i Norge etter påske. En ny Klarna-rapport avslører nordmenns handlemønster etter at koronatiltakene ble innført.

Publisert Sist oppdatert

– Etter påske har innbyggerne i vårt nordligste fylke handlet hele 18 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Noen uker tidligere, like etter at de strenge koronatiltakene ble innført handlet de imidlertid langt mindre enn gjennomsnittet. Da var Oslo helt på topp. Nå ser det ut som ting normaliserer seg. Innbyggerne i nord er vanligvis de som handler mest på nett per innbygger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Thomas Elvestad
Thomas Elvestad

Den kommunen i Norge som har handlet mest på nett per innbygger i perioden 13. april til 31. mai er Hasvik i Troms og Finnmark. Der handlet innbyggerne i snitt 71 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

Blant de 20 største kommunene er det Oslo og Nordre Follo i Viken fylke som troner på shoppetoppen.

Økte salgsvolumet i april med 53 prosent

– Sammenlignet med februar økte salgsvolumet en gjennomsnittsdag med hele 53 prosent i april og 37 prosent i mai. Dette er svært kraftige utslag over en så kort periode. Det viser med all tydelighet at mange har handlet hjemmefra fremfor å gå i butikken, sier Elvestad.

I rapporten Klarnas netthandelspuls har betalingstjenesten hentet inn statistikk fra samtlige av de mer enn 7000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres løsninger. Samlet utgjør dette volumet mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge.

Koronaperioden kan deles inn i tre klare faser

Rapporten viser at netthandelen fra mars og til og med mai kan deles inn i tre klare faser:

  • En hamstringsfase der salg av spesielt mat og drikke gikk kraftig opp.
  • Underholdnings- og aktivitetsfasen kom som en følge av at mange nordmenn var mye mer hjemme på grunn av de strenge koronatiltakene som ble innført midt i mars. Da opplevde Klarna en spesielt kraftig økning innenfor segmentet erotiske artikler. Kvinner økte sine kjøp i denne kategorien med hele 95 prosent fra hamstringsfasen.
  • Normaliseringsfasen, som begynte like etter påske og har vart frem til nå, viser spesielt en økning innenfor sesongprodukter som biltilbehør og hus og hage.

– Det er helt åpenbart at også normaliseringsfasen blir preget av koronatiltakene. Mange skal ha sommer hjemme på grunn av smittesituasjonen. Vi bruker mer penger på hus og hage og fikser bilen før bilferien. Det gjør vi i større grad enn det som er vanlige sesongsvingninger, sier Elvestad.

Mat og drikke på nett – den store kategorivinneren

Den store kategorivinneren gjennom hele koronaperioden fra 1. mars og frem til 31. mai er mat og drikke. Nordmenn handlet hele 85 prosent mer av dette enn det de gjorde før pandemien forandret hverdagen vår.

– Det finnes en hel rekke enkeltkategorier som mange har handlet på nett for første gang. Mat og drikke er i spissen blant disse. Vi tror dette vil prege netthandelen fremover. Nye kundegrupper finner nye kategorier, og netthandelen vil trolig vokse raskere enn den ellers ville ha gjort, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.