Netthandlekurven krymper, men brukes oftere
I løpet av det siste året har verdien av en gjennomsnittlig handlekurv på nett har blitt redusert med 7,1 prosent. Samtidig som vi fyller mindre i handlekurven, tar vi den frem oftere.
Tall fra over 4500 nettbutikker som benytter Klarna i Norge viser at vi handler for mindre per kjøp på nett. Sammenlignet med en gjennomsnittlig handlekurv i 2016, bruker vi nå 50 kroner mindre per kjøp, skriver Klarna i en pressemelding.
– Viser at det er lett å handle på nett
Samtidig med at handlekurvene minker, øker antallet kjøp hver av oss utfører i nettbutikker. Resultatet er at vi nordmenn netthandler i snitt 32,3 prosent oftere i 2017 enn i 2016. Denne økningen viser med all tydelighet at netthandel blir stadig viktigere for flere.
– Vi ser det som positivt at nordmenn handler oftere på nett, når vi sammenlikner handlevaner i Norge med mer modne markeder som USA og England. Utviklingen tyder på at folk opplever at det er enkelt og smidig å handle på nett, og gjennomfører kjøpet selv ved få produkter og små summer. Det skal være enkelt, smidig og trygt og handle med Klarna, sier Jens Rygg i Klarna Norge.
Mer på elektro, mindre på skjønnhet
Elektronikk er noe av det dyreste vi handler på nett, og klarna sine tall viser at en gjennomsnittlig handlekurv hos elektronikkbutikker ligger på 2 312 kroner. Dette er en økning på hele 12,8 prosent siden 2016. For skjønnhetsprodukter er det en nedgang i verdi per kjøp på 6,2 prosent; fra 720 til 678 kroner.
Vi handler mer fra mobil og nettbrett
Klarna kan også vise til at mobile enheter blir stadig viktigere i netthandel: Smarttelefonen og nettbrettet står nå for mer enn 60 prosent av volumet i netthandelen, og utviklingen ser ikke ut til å stoppe opp riktig enda.
– Mange handler for eksempel klær, sko og skjønnhetsprodukter når de har noen ledige minutter på vei hjem fra jobb eller mens de ligger på sofaen og venter på neste episode på Netflix skal starte, sier Rygg.
Han påpeker at det i slike situasjoner er enda mer kritisk at betalingsløsningene er enkle og intuitive:
– Å måtte grave frem betalingskort, innloggingsinformasjon og kodebrikker skaper bare irritasjon som gjør at man enten gir opp, eller glemmer det helt og holdent, sier Rygg.
Viktig med gode nettsider
Rygg framhever videre at dersom nettbutikkene skal henge med i et konkurranseintensivt marked, må nettsidene være tilpasset den raske utviklingen av teknologiske løsninger og smarttelefoner.
– Black Friday vil kunne gi noen svar på hvem som klarer å tiltrekke seg kunder, nå som handelen på mobil har blitt såpass dominerende. Den teknologiske utvikling og mulighetene smarttelefoner gir, er noe bedriftene må ta innover seg for å lykkes for fremtiden, avslutter Rygg.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her
Klarna er Europas ledende betalingsleverandører, og har som mål å gjøre betalingsprosessen enkel, smidig og trygg for kunder og forhandlere.
Selskapet ble stiftet i 2005, og har nylig blitt kåret til et av verdens mest disruptive selskaper av CNBC.
Klarna jobber sammen med 70 000 forhandlere for å tilby betalingsløsninger til mer enn 60 millioner konsumenter i Europa og Nord-Amerika.
Klarna har 1600 ansatte og er aktive i 18 markeder.