Vi kjøper mer klær og sko på nett, men å få riktig størrelse er en utfordring. Virtuelle prøverom kan være til hjelp i framtida.

Økning i salg av klær og sko på nett - sliter med å finne riktig størrelse

Salget av klær og sko på nett har økt med hele 66 prosent siden koronapandemien traff Norge i mars. Samtidig mener hele fire av ti nordmenn at nettbutikkene ikke er flinke nok til å hjelpe dem med å finne riktig størrelse. Løsningen kan være virtuelle prøverom som nå gjør suksess i Asia.

Hele ni av ti nordmenn har returnert klær etter å ha handlet på nett fordi størrelsen var feil. Det viser en representativ undersøkelse som shopping- og betalingsløsningen Klarna har foretatt.

– Klær og sko har vært, og er fortsatt, for oss blant de aller største kategoriene innen netthandel. Veldig mange av våre kunder benytter tjenesten som gjør at de kan motta produktet, prøve det før de betaler og gjøre enkle returer, dette er ofte relatert til å finne riktig størrelse. Det optimale for butikkene er selvfølgelig å få en løsning som gjør at kunden får riktig kles- eller skostørrelse på første forsøk, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Kraftig økning også i september

Bare de første tre ukene i september økte netthandelen av klær og sko gjennom Klarnas mer enn 7100 norske nettbutikkpartnere med hele 69 prosent.

I Klarna-undersøkelsen uttrykker tre av fire at de tror såkalte virtuelle prøverom vil bli langt vanligere i tiden fremover. Hele 65 prosent ønsker også hjelp til å finne riktig størrelse på klær og sko når de handler ved hjelp av denne teknologien.

Nettbutikk-ener: Jobber kontinuerlig med å finne bedre løsninger

Getinspired.no ble kåret til årets nettbutikk 2020 i Norge. De jobber hele tiden med å finne løsninger som gjør at deres kunder enklere kan finne riktig størrelse.

– Vi spør kunder som har kjøpt et produkt om å gi en tilbakemelding om størrelsen i kundeomtalene. Vi prøver også mange av plaggene selv og kan på den måten gjøre egne vurderinger om de er normal, stor eller liten i størrelsen og informere om det i produktteksten. I tillegg tar vi mange bilder på egenhånd med modeller for å vise fram passform og størrelse på en god måte. Vi ser hele tiden etter nye og bedre løsninger, men de må være enkle for kundene å benytte seg av. Målebånd eller lignende krever for stor innsats fra kundene, sier co-gründer og CEO i GetInspired.no, Sindre Landevåg.

1 av 5 japanske motehus bruker virtuelle prøverom

Virtusize er en svensk bedrift som tilbyr virtuelle prøverom. De oppgir at deres løsninger allerede brukes av så mange som 1 av 5 japanske motebutikker på nett. De har også hatt en voldsom vekst i andre deler av Asia. Svenske merkevarer som Acne og Nudie har også tatt i bruk deres virtuelle system.

– Det er i dag utenkelig for mange asiatiske motehus ikke å tilby sine kunder en skreddersydd og digital shoppingopplevelse. Det senker returandelen og øker kundetilfredsheten. Klarnas undersøkelse tyder på at mange norske kunder også ønsker å vite mer om dette, sier administrerende direktør i Virtuesize, Andreas Olausson.

Med deres virtuelle løsninger kan kunden skape seg en digital profil basert på egne kroppsmål. Denne brukes til å sammenligne klærnes mål med deres egne. De kan også visuelt sammenligne størrelsen på plagg de vil kjøpe med egne favorittplagg.

Oslo-folk i særklasse ivrigst til å handle mote på nett

Innbyggerne i Oslo har det siste halvåret brukt klart mest på kjøp av klær og sko på nett gjennom Klarnas betalingsløsninger. De har brukt hele 31 prosent mer enn landsgjennomsnittet. I Viken, som er nummer to på topplisten, har de brukt fire prosent mer enn gjennomsnittet.

– Beboerne i Oslo har vært i en klasse for seg selv når det gjelder kjøp av mote på nett det siste halvåret. Det har høyst sannsynlig sammenheng med koronapandemien. Mange her har nok unngått å besøke steder med mange mennesker, som kjøpesentre og fysiske butikker. Det kan også skyldes at interessen for mote blant våre kunder i hovedstaden er høyere og det langt bredere tilbudet som er tilgjengelig på nett, sier markedsdirektøren i Klarna Norge.

Kvinner står for 84 prosent av totalomsetningen i kategorien

Etter å ha analysert alle sine norske kles- og skokjøp, har også Klarna kommet frem til at den mest populære tiden å gjennomføre netthandelen på er søndag kveld mellom klokken 19 og 20. Hele 64 prosent av kjøpene blir gjort med mobiltelefon.

– Søndag ettermiddag og kveld er generelt sett det tidspunktet i uken hvor flest gjennomfører sine nettkjøp. Det er også tilfelle for motesegmentet. Det har nok sammenheng med at mange slapper av på kvelden hjemme, og at antall gjøremål som må utføres, er begrenset, sier Elvestad.

Ifølge statistikken fra Klarna står kvinner bak 84 prosent av totalomsetningen innenfor netthandel av klær og sko. Aldersgruppen som bruker mest på kategorien er de mellom 36 og 55 år. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS