Det siste halvåret halvåret har vi brukt atskillig mer penger på sport og fritid.

90 prosent økning i sport- og fritidsprodutker på nett siste halvår

Mer enn hver tredje nordmann som har netthandlet under koronapandemien har kjøpt fritidsutstyr for å være mer ute i naturen.

Ifølge statistikk fra Klarna har netthandelen av sports- og fritidsutstyr økt med hele 90 prosent det siste halvåret, sammenlignet med samme periode i fjor.

Bare de siste tre ukene i september økte med hele 54 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I perioden 21. mars- 21.september økte netthandelen innenfor kategorien sport og friluftsliv med hele 90 prosent viser Klarnas statistikk. Mer enn 7.100 norske nettbutikker benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.

– I vår undersøkelse oppgir mer enn halvparten av alle nordmenn at de har vært mer ute i naturen siden koronaen kom i mars. Mange av våre nettbutikkpartnere har merket en kraftig økning i interessen for å kjøpe treningsutstyr, men også i salget av fritidsprodukter. Denne trenden ser vi fortsetter med full styrke nå i høst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Spesielt de unge er mer ute i naturen enn tidligere

Mens 53 prosent av nordmenn generelt sier de har vært mer ute i naturen siden mars i år, er andelen i aldersgruppen 18-25 år hele 66 prosent. Det viser en representativ undersøkelse som Klarna har fått utført. Det er også i denne aldersgruppen flest svarer at de har gått til innkjøp av friluftsutstyr for å være mer ute i naturen. Hele 50 prosent av de spurte oppgir dette.

– Det at de yngre aldersgruppene i større grad enn før dyrker friluftslivet, kan skyldes at færre av dem var glade i å gå tur før pandemien begrenset mange andre former for sosialt samvær. Det er vel sannsynlig at de som kjøper mest nytt friluftsutstyr kanskje ikke var blant de som var de ivrigste turgåerne før, sier Elvestad.

Handler mest sport- og friluftsutstyr på nett i Nord-Norge

De ivrigste til å handle sport og friluftsutstyr det siste halvåret har vært innbyggerne i Troms og Finnmark. Der handler de hele 37 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen innenfor kategorien. Deretter følger Nordland og Trøndelag (16 prosent mer enn gjennomsnittet.)

87 prosent økning i salget av fiskesett

Skitt Fiske er Nordens største e-handelsselskap innenfor sportsfiskeutstyr på nett. De har merket en kraftig økning i interessen for å fiske de siste månedene.

– Vi har solgt mer enn 87 prosent flere fiskesett det siste halvåret enn vi gjorde i fjor. Også salg av annet fiskeutstyr, om det er stenger til 99 kroner eller 16 000 kroner, har gått over all forventning. Det er klart at koronaen har hatt en betydning for dette. Mens mange andre har måtte stenge ned sine aktiviteter har naturen vært åpen for alle, sier daglig leder i Skitt Fiske, Anders Amundsen.

Han mener de kunne solgt enda mer hadde det ikke vært for utfordringene koronaviruset har skapt for levering av fiskeutstyret.

– Største utfordring er å få nok sykler til å dekke etterspørselen

Ifølge den representative undersøkelsen, hvor 1077 nordmenn er spurt, oppgir også 46 prosent av disse at de har trent mer ute i løpet av koronapandemien. Av de som har startet å trene mer ute oppgir også mer enn 6 av 10 at de har gått til innkjøp av nytt utstyr som joggesko, strikker og annet treningsutstyr til utetreningen.

– Vi har hatt en ekstrem stor etterspørsel etter sykler så langt i år og har allerede nå omsatt for mer enn vi solgte for i hele fjor. Spesielt sykler i prisklassen 10-20 000 kroner til turbruk og lett trening har vi solgt mye av. Vår utfordring er nå å få nok sykler til å dekke etterspørselen, sier markedssjef hos Bikeshop, Raymond Andresen Poosz.

I fjor omsatte sykkelforretningen for 187 millioner kroner.

De har også merket en kraftig økning i etterspørselen etter elektriske sykler den siste perioden.

– Det har selvsagt en sammenheng med at langt flere ønsker å bytte ut kollektivtransport med bruk av egen sykkel for pendling til og fra jobb og skole. Det er nok mange som i løpet av de siste månedene har fått den første sykkelen de har hatt på noen år, sier Bikeshops markedssjef, Raymond Andresen Poosz.

Powered by Labrador CMS