Klikk og hent med lokal vri
«Med LIVE-shopping blir butikken nær deg plutselig mer interessant, også fordi det blir en form for hyggelig butikkbesøk hvor kunden blir ivaretatt med sitt behov.»
Det er film -og kommunikasjonsselskapet Deadline Media som har utviklet konseptet Heimhandla med LIVE-shopping gjennom sosiale medier, på oppdrag for næringsforeningene i Hadsel og Sortland.
Daglig leder Martin Meisterlin opplyser til Retailmagasinet at de har hatt tre målsettinger for prosjektet:
– Den første er overordnet er å øke handelen lokalt, en positiv salgsparaply for lokal handel og LIVE-shopping.
– Målsetting nummer to er nettopp å skape en positiv salgsparaply for lokal handel. Jeg synes utfordringen med kampanjer som ber folk om å “handle lokalt” er at de ofte bruker lange resonnement. Da snakker vi til en del av hjernen vi bare bruker 10 prosent av dagen. Derfor ville vi skape en identitet som man heller kan identifisere seg meg og som kan brukes på alt fra handlelapper til nettsider, sier Meisterlin.
Den tredje:
– Med LIVE-shopping skal vi treffe bedre for å lage en positiv opplevelse. Delen med LIVE-shopping er ikke et ferdig utviklet konsept, men etter tre uker har vi fått mange gode erfaringer ¨ på sosiale medier, som vi skal bruke til videreutvikling. Drømmen er å sitte i en butikk i Nord-Norge og be om ti minutter av kundens tid for å kommunisere både visuelt og verbalt hva butikken kan tilby. Underveis kan handelen sluttes, og kunden kan hente varen i butikken – eller få den levert. Bare som et eksempel: En Fargerike-butikk får opplyst i kommunikasjonen hva kunden er ute etter, og bringer fram de aktuelle produktene der og da. Altså klart for en kjøpsbeslutning.
«Klikk og hent» med lokal vri
– Dette er det nye. De lokale butikkene sliter med å nå fram til sine kunder, og vet at de må på nett. Men da møter de automatisk konkurransen fra de store aktørene som er på nett med full tyngde. Lokale butikker må skape seg et konkurransefortrinn. Med LIVE-shopping blir butikken nær deg plutselig mer interessant, også fordi det blir en form hyggelig butikkbesøk hvor kunden blir ivaretatt med sitt behov. Folk flest vil handle i butikk så lenge pris og utvalg er rett. Et godt eksempel er Elkjøp, nettsalget i julehandelen økte mye takket være at «klikk og hent» stod for den største økningen, fremholder Martin Meisterlin.
En ny kanal
For tre uker siden ble Heimhandla-konseptet lansert i media, av de to næringsforeningene i en pressemelding: Det svenske nettstedet Breakit anslår at live-shopping omsatte for forbløffende 630 milliarder kroner i Kina i fjor. Det er 9 prosent av den totale netthandelen i landet.
Koronakrisen har ført til at mange butikker har merka kraftig nedgang i omsetning, og flere har redusert åpningstidene eller stengt helt i perioder. Nå lanserer næringsforeningene med støtte av Sortland og Hadsel kommuner, Samfunnsløftet, Trollfjord og Vesterålskraft Bredbånd konseptet “Heimhandla”. Konseptet er utvikla av Deadline.
– Heimhandla handler om to ting: Handle hjemmefra, og handle fra butikkene hjemme, altså lokalt, forklarer Toni Gjessing i Hadsel næringsforening.
Enklere å velge lokalt
Konseptet vil i første omgang gjelde butikker fra Sortland og Hadsel. Gjennom LIVE-sendinger på Facebook vil kundene kunne orientere seg og handle de varene de kanskje ikke har fått handla inn i denne tiden.
– Det er ingen tilfeldighet at konseptet lanseres i denne tiden når flere av butikkene opplever nedgang. Det kommer ei tid etter dette, vi vil fortsatt være avhengig av å tiltrekke oss kompetanse. Da må vi ha et levende samfunn, og det betyr levende butikker sier Ivan Josefsen, markedssjef i Vesterålskraft Bredbånd.
Med LIVE-shopping kan kundene komme i kontakt med butikkene og samtidig få personlig service.
– Detaljhandel handler mye om å snu seg fort etter kundenes kjøpsmønstre. Vi tror at de fleste ønsker å handle lokalt og i butikk både på grunn av veiledning og samfunnsansvar. Heimhandla er en måte å sy dette sammen på, slår Marius Steiro i Sortland Næringsforening fast.