Håkon Sæberg er senior director hos Simon-Kucher & Partners.Fotograf Ingar Sorensen
Til tross for prisstigninger: Norske forbrukere handler mer og mer klimabevisst
Selv i en tid med prisstigninger oppfatter nesten halvparten av de norske forbrukerne seg som mer klimabevisste enn i 2021. Det viser en ny undersøkelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners.
46 prosent av de norske forbrukerne oppgir at det siden i fjor har blitt viktigere for dem at produkter og tjenester er bærekraftige. 48 prosent tar like mange bærekraftige kjøpsvalg som i fjor. Bare seks prosent oppgir at de siden 2021 har blitt mindre klimabevisste når de handler.
- Resultatene viser at det har blitt vanligere å handle bærekraftig. Forbrukernes krav til bærekraftige løsninger rammer flere bransjer og sektorer. For bare noen år siden var det hensynet til samfunnet som fikk bedrifter til å lansere bærekraftige produkter. I noen tilfeller var bærekraft mest av alt et PR-stunt. I dag er det nødvendig å være klimabevisst. Forbrukerne forventer bærekraftige varer, også innenfor bransjer som ikke regnes som grønne. Dermed har vi fått bekreftet vår tese om at bærekraft er en megatrend som trumfer andre tendenser, sier Nicolai Broby Eckert, Managing Partner Nordics, Simon-Kucher & Partners.
Nicolai Broby Eckert er ikke i tvil om at trenden vil fortsette til tross for inflasjon og tegn på en kommende lavkonjunktur.
- Det neste vi vil se, er mergreen-shaming, der det ikke er sosialt akseptert innenfor visse segment å kjøpe produkter som ikke er bærekraftige, spår Nicolai Broby Eckert.
Menn vil betale mer enn kvinner for bærekraftige produkter
Når det handler om vilje til å betale mer for bærekraftige produkter, er det stor forskjell på menn og kvinner. 29 prosent av mennene er villige til å betale mer for bærekraft, mens andelen kvinner er 18 prosent. Mennene som er villige til å betale mer, er åpne for å betale 29 prosent mer for et bærekraftig produkt, mens tilsvarende tall for kvinner er 21 prosent.
Permanent skift hos forbrukerne
Ifølge Håkon Sæberg, senior director hos Simon-Kucher & Partners, står vi midt i en varig endring i forbrukernes forventninger.
- Hos mange er det en forventning om at produkter er bærekraftige til å begynne med. I så fall er man ikke villig til å betale store summer ekstra for å ha en klimabevisst kjøpsatferd. I Norge ser vi imidlertid fortsatt et stort kundesegment som gjerne betaler mer for bærekraftige produkter, sier Håkon Sæberg.
Globalt svarer 89 prosent av deltakerne i år at forbruksatferden deres og valg har gått i retning av flere bærekraftige produkter over de siste fem årene.
I en tilsvarende undersøkelse i fjor svarte nesten halvparten av de norske forbrukerne at bærekraft har innflytelse på deres valg av produkter og tjenester. (Pressemelding)