Bransjefolk diskuterte fremtidens kjøpesenter
Økern Sentrum ble i før helgen satt på Europakartet under konferansen Retailers’ Day. Klépierre-konsernet, som blant annet eier Steen & Strøm-gruppen, samlet 100 bransjefolk fra hele Europa for å diskutere fremtidens retail og kjøpesentra.
– Vårt fokus under konferansen var å belyse endringen som skjer i handelsbransjen. Kundenes opplevelse av å handle på nett blir bedre og bedre. De fysiske butikkene og kjøpesentra må utvikle og finne sin rolle i dette bilde. Vi må tilby et bedre utvalg av butikker, mat & drikke, underholdning og samtidig gi kundene gode opplevelser. Et godt og nært samarbeid med våre bransjekolleger er en forutsetning for å lykkes i å tilby de beste shoppingopplevelsene, sier Louis Bonelli, CEO i Steen & Strøm.
Klépierre-konsernet er en av Europas ledende kjøpesentergrupper med mer enn 100 kjøpesentre i 16 land. Kunder fra alle land var representert på konferansen i Oslo. I diskusjonen rundt fremtidens kjøpesenter trakk Klépierre-sjefen frem viktigheten av samspillet over landegrensene, og mellom de ulike aktørene. I løpet av konferansen ble nærmere 80 speed-meetings gjennomført med tanke på å finne gode løsninger som vil komme kundene til gode i fremtiden.
Klépierre og Steen & Strøm har fire grunnpilarer for kjøpesenterdrift: Retailers first, som innebærer et enda tettere samarbeid med kjeder og butikker for å drive retail fremover. Clubstore, et program for oppgraderinger av sentrene med mål om å bedre kundestien til interaktive møteplasser. Let’s Play som innebærer å kombinere retail med underholdning og trivsel. Og sist, men ikke minst, Act for Good: et økende fokus på bærekraftig drift og utvikling. Et viktig eksempel på nettopp fremtidens kjøpesenter er utviklingsplanene for nye «Økern Sentrum».