NHO er initiativtaker til Retail Summit 23, her er skal det bl.a. snakkes om hvordan kunstig intelligens vil påvirke retail, og utforsking av det kommersielle mulighetsrommet.Colourbox.com
Handel: Slik skal pessimisme snus til optimisme
For detaljhandelen har det vært tøffe tak. Salgsvolumet har falt 21 måneder på rad, og horisonten preges fortsatt av utfordringer. Stemningen for årets store bransjesamling er likevel preget av optimisme.
Etter en eksplosiv vekst under
pandemien, møtte flere handelsbedrifter en tøff normalhverdag. Volumet i
varehandelen har falt hver måned fra juni 2021, og i første kvartal i år var salgsvolumet
3,5 prosent lavere enn i fjor.
– Nedgang i salgstallene etter
pandemien er både naturlig og forventet. Samtidig har høye innkjøpspriser, økte
driftskostnader og svekket kjøpekraft hos forbrukerne påvirket handelen sterkt.
I tillegg kan en svekket krone gå hardt utover bransjen fremover, sier administrerende
direktør i NHO, Ole Erik Almlid.
Nettopp derfor er organisasjonen
initiativtaker til årets store begivenhet innen handelsbransjen, Retail
Summit 23, 24. mai i Oslo.
– For enhver leder innen handel er
det viktig å henge med, og nå samles mange kloke handelshoder for å gjøre opp
status og se fremover, utdyper Almlid.
En av dem som skal på scenen under arrangementet, er
Jaan Ivar Semlitsch, fersk konsernsjef i Komplett Group:
– Som netthandelselskap innen
elektronikk- og IT-produkter, var Komplett en av vinnerne under
pandemien. Vi har følt på kroppen at
hverdagen er tilbake. Likevel er tallene våre grønne, vi er godt posisjonert og vi ser store muligheter
fremover, uttaler han.
Sammen med ham på scenen 24. mai, finner du blant
annet Øystein Dørum, direktør samfunnsøkonomi i NHO, og Carl Aaby,
administrerende direktør i IKEA Norge. Over 130 bedriftsledere innen
detaljhandel er påmeldt så langt, og de tar turen for å få alt fra et makroøkonomisk
overblikk til innspill om hvordan man lykkes med lønnsom og bærekraftig handel.
Program:
Dagens konferansier: Tore Høylie, styreleder i Handel og direktør for innovasjon og EMV i REMA 1000.
Velkommen
Ved Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO Makroøkonomisk overblikk ved Øystein Dørum, sjefsøkonom i NHO.
Panelsamtale:Handelens fremtid – hvordan tilpasse seg det skiftende landskapet Moderator: Marianne Mazarino Håkonsen, Nordic Commercial Spaces and Communities Deltakere: Espen Tho, administrerende direktør i Miele Jørgen Sagmo, administrerende direktør i Retro Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelstandsforening Reidar Mueller, varehandelsspesialist
Foredrag: Trender og utviklingstrekk i handelen Ved Stine Rømmen Andersen, partner i McKinsey Foredrag: Hvordan kjenne igjen en god ide og hva gjør en ide verdt å satse på? Og hvilken betydning har teknologi for retail fremover? Ved Jon Kåre Stene, partner & co-founder i Skyfall Ventures, medgrunder i Oda. Foredrag:Fremtiden for retail – hvordan kunstig intelligens endrer spillet Ved Siri Nordby, Industry lead retail i Microsoft Foredrag:Apotek på nett - å utfordre det etablerte Ved Elisabeth Haug, administrerende direktør i Farmasiet Foredrag:Utover horisonten – utforsking av det kommersielle mulighetsrommet innen retail Ved Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef Komplett Group Panelsamtale:Kan man lykkes med både lønnsom og bærekraftig handel? Moderator: Heidi Furustøl, daglig leder i Etisk Handel Norge. Deltakere: Hanne Vedeler, kjededirektør i Norengros Hilde Kjønstad kjedeleder i Fretex Christian Sogn Iversen, administrerende direktør i Sprell
Foredrag:IKEAS bærekraftsreise og neste trekk Ved Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA
Foredrag:Ferske tall for handelsnæringen Ved Knut Erik Rekdal, analyseansvarlig i NHO SH og Helge Rege Gårdsvoll, Business Intelligence-arkitekt i NHO
Oppsummering av dagen Ved Reidar Mueller, handelsspesialist og Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO SH.