20 år med norsk netthandel
I dag er det 20 år siden Komplett startet Norges første nettbutikk – Komplett.no. Siden den gang har nettbutikken beholdt sin posisjon som den største.
– For 20 år siden forstod vi ikke hvor stor netthandelen skulle bli. Det har skjedd betydelige endringer i løpet av disse årene, og ikke minst har nordmenns handlevaner endret seg, sier Anton Hagberg, direktør for Komplett Nordic. I dag skal kjøpsopplevelsen være sømløst i alle kanaler til alle døgnets tider, og handel fra mobil er like vanlig som fra desktop. Det skal være enkelt fra A – Å.
Store investeringer
Komplett har gjennom 20 år med netthandel gjort betydelige investeringer i takt med utviklingen. I dag forventer kundene godt innhold, bredde i produktutvalg, god kundeservice og ikke minst raske leveranser. Nordmenn er utålmodige og raske leveranser er blitt en viktig konkurransefaktor.
– I 2007 investerte vi i automatisering av vareplukk, fortsetter Hagberg og i dag har vi et av Europas mest effektive distribusjonsanlegg. I snitt plukkes det et produkt hvert 5. sekund og kunden forventer at leveranse skal skje kort tid etter bestilling. Å følge hvor bestillingen befinner seg er også viktig.
Innen markedsføring er det også store endringer. En viktig kanal i 1996 var Tekst-TV. I dag har Komplett bygd opp et eget kompetansemiljø på digitale flater.
’Unge geeks med høy datakompetanse’
– Siden starten har kundene våre vært unge geeks med høy datakompetanse. Kall dem gjerne digitale innovatører, fortsetter Hagberg. De har vært viktige pådrivere for vår utvikling og er fortsatt vår kjernemålgruppe. De har sørget for at Komplett i stor grad har beholdt sitt DNA. Om kort tid åpner vi Komplett for eksterne aktører som vil selge egne produkter hos oss, neste år starter vi opp i Finland.
(Pressemelding.)
Om Komplett Group
Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør med totalt 17 nettbutikker. Komplett Group hadde i 2015 en samlet omsetning på 7,3 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.