Forventer 3,5 prosent vekst neste år
Virke forventer en vekst på 3 prosent for inneværende år, og 3,5 prosent neste år. Naturlig nok er det ulik utvikling bransjene imellom.
– Renteøkningen er basert på en god nyhet. Det betyr at det går bedre i norsk økonomi, sa sjeføkonom Lars Haartveit i på Virkes konjunkturseminar.
De fleste bør kunne lett bære noe økte renteutgifter. Årets kraftige oppgang i energiprisene har trukket inn mye kjøpekraft.
– Samlet sett ser vi for oss en vekst i disponibel realinntekt, det vil si etter at renteutgiftene er betalt, på rundt tre prosent til neste år, sa Haartveit.
Dagligvare/kiosk
Prisene har tatt seg opp etter fallet i fjor høst. Omsetningen økte like under tre prosent i årets fire første måneder. Bransjen utgjør hele 40 prosent av detaljomsetningen. Dagligvare oppleverlekkasje til andre kanaler: nett, matkasser, lavpriskjeder, grensehandel.
Fortsatt sterk kamp om kundene begrenser prisstigningen framover. Lavpris fortsetter å ta markedsandeler. Fortsatt svakt i kiosk.
Byggevarehandelen
Bransjen opplever fortsatt god fart, og har hatt god vekst over lang tid. Vi nordmenn overlater stadig mer til proffene. Det er store variasjoner regionalt. Hyttemarkedet fortsatt i god vekst, og nordmenn er «verdensmestre» i oppussing. Netthandelen øker, fra små volumer.
Mote
Klesbransjen har vært preget av svak utvikling over lang tid. Bransjen mistet våren i år, og i sommer ville vi heller på stranda enn i butikker. De klarte ikke å holde prisnivået de forsøkte seg med i kjølvannet av svekkelsen av kronen. Konkurransen er hardere enn noen gang: nett, sport, utland. Virke forventer at konkurransen sørger for ganske flat prisutvikling. Det må en god avslutning på året til for å komme over null i år. Og det er alltid et salg!
Elektrobransjen
2017 ble beste år siden finanskrisen. Den høye omsetningen i fjor representerer en klar utfordring for bransjen. Lyd, bilde, elektriske husholdningsprodukter og mobil/nettbrett er de store produktgruppene. Bransjen vinner på dyrere produkter, f. eks. TV-er som blir stadig større. Bransjen er nyhetsdrevet. Det er mange om beinet, noe som gir små marginer og sterk priskonkurranse. Nordmenn er rike, og vi kjøper «high-end» produkter.
Netthandel
Netthandel påvirker nå all norsk handel. Vekst fra 2012-2017: Butikk: 13 prosent, norsk netthandel: 87 prosent, nett fra utlandet: 133 prosent. Elektro, klær, accessories og etterhvert sport er bransjene hvor nett har tatt mest volum fra fysiske butikker. Men det er feilkilder i tallene: Mer enn to tredjedeler av norske kjeder har nettbutikk, etter en gradvis økende andel de senere år, og det er ikke alt av denne omsetningen som registreres som netthandel. Transparente priser bidrar til at konkurransen fra nett er hard.
Møbler
Bransjen fikk en vond start på 2018 med en betydelig nedgang i årets første sju måneder, men med et visst løft i august. Bransjen rammes av de høye strømprisene. Virke tror det tar seg opp i høst, men det er store forskjeller mellom kjedene. Netthandelen – også fra utlandet – er økende. Haartveit tror det kan være et oppsamlet behov, og nordmenn får mer penger mellom hendene til neste år.
Sport
Fantastisk vær for sportsbransjen sist vinter. Vekstratene fra i vinter kan ikke vare ut året. Det satses fortsatt på stormarkeder, men sterk vekst hos «spesialister» av ulike slag. Outlet tar mye av veksten, og lavpriskonkurransen vokser. Netthandel øker kraftig. Bransjen har fortsatt trendene på sin side – det er in å se «sporty» ut.
Bredt vareutvalg
Fortsatt høy veksttakt. Bransjen domineres av lavpriskonsepter. Etter moderat vekst i 2013 tok omsetningstakten seg opp. Eksisterende butikker pusses opp og nye etableres. Det jobbes med konseptene. Fra 2008 til 2016 økte antall butikker med 40 prosent
Det er fortsatt høy etableringstakt, men mindre enn før. Tar ikke markedsandeler i samme grad som de senere år, og det er stort sprik mellom kjedene.
Skobransjen
Helt flatt i årets fire første måneder samlet sett. Bransjen mister markedsandeler og angripes fra alle kanter. Fem store kjeder dominerer bransjen. Klarer ikke å erstatte tapt salg med nye kategorier. Skobransjen presses fra mange kanter: Nett, sport og klær er harde konkurrenter. Antall butikker faller fortsatt.