Øverst f.v.: Steinar H. Nygaard, Göran Hüllert, Eirik Norman Hansen, Joachim Furuseth, Ole Johan Lindøe og Morten Krogh-Moe. Nederst f. v.: Ole Martin N. Evensmo, Magnus Bakken, Lars Thomte, Kåre André Jevanord, Eirik Fuglestad og Sindre Vaskinn.

Erfarne netthandlere går sammen og etablerer martech-kollektiv

Et titalls nordmenn med lang erfaring innen ehandel og markedsføring går sammen og lanserer et nytt martech-konsept.

Det er Ole Martin N. Evensmo som er initiativtaker til selskapet Springboard Martech AS.

Aksjonærene

FFM Holding AS: Ole Martin N. Evensmo er gründer og leder av Springboard Martech. Via sitt selskap FFM Holding AS eier han 70 prosent av Springboard. Evensmo er gründer av eHandel.com og konferansen NXT som han solgte i 2018.

  • Brain Venture: Göran Hüllert og Odd Simon Simonsen har bygd opp Episerver i Norge.

  • Svaskinn Holding: Sindre Vaskinn har lang erfaring innen CRM og BI.

  • Lars Thomte: Jobber i dag som Head of e-commerce i Skeidar.

  • Omni Retail Holding: Ole Johan Lindøe er blant Norges fremste eksperter på ehandel og har ledet flere av Nordens største ehandelssatsninger.

  • Eirik Fuglestad Holding: Fuglestad er gründer av Motehus.no, Strikkemekka.no, Designhandel, Logistikksentralen.

  • Sideshow AS: Morten Krogh-Moe er i dag CEO i AI-selskapet Sannsyn, der han også er medeier.

  • Turskr AS: Magnus Bakken er leder for Optimeras ebusiness-satsing.

  • St Hans Holding AS: Steinar H. Nygaard har lang erfaring innen martech, ehandel og brukervennlighet.

  • NTD Holding AS: Kåre Andrè Jevanord jobber som Chief Digital Officer i POWER International.

  • Joachim Furuseth: I over 12 år har han jobbet innenfor det digitale, både som konsulent og byråeier.

  • Eirik Norman AS: Norman Hansen brenner for digitalisering og teknologi.

- Selskapet ble etablert for fire år siden. De siste par årene har ambisjonsnivået økt mange hakk og nå er det på tide å gire opp skikkelig, forteller Ole Martin N. Evensmo.

Springboard jobber i dag som konsulenter for en håndfull nordiske selskaper som leverer markedsføringsteknologi (“martech”). Selskapet har også eierandeler i flere selskaper, inkludert Cavai, Coupler, 24Nettbutikk og sist, men ikke minst Lipscore som var selskapets første investering.

- Lipscore er et av Norges mest spennende martech-selskaper. Deres løsning for å samle produkt- og kundeanmeldelser fra kunder som har handlet på nett og i fysisk butikk, har et enormt vekstpotensial. Selskapet har ved flere anledninger vist at deres teknologi er mer effektiv enn sine store internasjonale konkurrenter verdsatt til milliarder av kroner, sier Evensmo.

Ole Martin N. Evensmo er initiativtaker til Springboard Martech

Evensmo har selv erfaring med ehandel og markedsføring fra kjeder som Elkjøp, Jernia og David-Andersen, samt nettaktører som Komplett og svenske Bythjul. Han har også bygd opp eHandel.com som han senere solgte til et svensk medieselskap. Han har det siste halvannet året jobbet for tech-selskapet Sannsyn. Evensmo vil fortsatt jobbe med Sannsyn, men nå som innleid konsulent via Springboard Martech.

Kjente navn på aksjonærlisten

Selskapet tar nå inn godt og vel én million kroner i en emisjon. I tillegg til de 11 nykommerne, deltar Evensmo selv i emisjonen.

Han er enn så lenge eneste ansatt i selskapet.

- De nye aksjonærene er alle i fulltidsjobber, men vil på ulike måter bidra til å skape verdi for selskapet og samarbeidspartnere. Skal vi lykkes med vår modell må vi bli gode til å utnytte hver enkelt aksjonærs nettverk og ekspertise uten at den enkelte nødvendigvis må bruke så mye av sin dyrebare tid, forklarer Evensmo.

Alle de nye aksjonærene er menn. Evensmo er ikke fornøyd med dette.

- Vi klarte dessverre ikke denne gangen å balansere kvinneandelen. Det er en høy prioritet ved kommende valg av prosjekter og rekruttering av nye partnere.

Flere satsingsområder

Emisjonen ble fulltegnet på tre uker og ble avsluttet rett før påske, midt i Corona-kaoset. Ytterligere en emisjon er aktuelt, men det blir tidligst til høsten.

- Vi har nå totalt 12 aksjonærer og litt penger på bok. Det første vi skal gjøre er å finslipe konseptet og bli bedre kjent med hverandre. Tiden vil vise hva fremtiden bringer, men det er ikke til å legge skjul på at ambisjonsnivået er høyt og da trengs både mer kapital og flere kloke hoder.

Selskapet har identifisert flere satsingsområder:

- Konsulentvirksomhet: Selskapet skal hjelpe nordiske martechselskaper med markedsføring og synlighet.

- Investeringer: Selskapet vil investere i nordiske martech-selskaper. Ser på seg selv som et supplement til andre aktører og gjør gjerne saminvesteringer.

- Events og kompetanseheving: Kurs, konferanser og workshops.

Flere satsingsområder kan bli aktuelt.

- Vårt hovedfokus er å hjelpe martech-selskaper å lykkes i Norden. I visse tilfeller trenger disse selskapene rådgivning og tilgang til vårt nettverk, mens de i andre tilfeller trenger kapital, avslutter Evensmo.

Powered by Labrador CMS