
Lav prisvekt på matvarer
Prisene på mat og alkoholfri drikke økte med 0,3% fra september til oktober.
Det viser tatt fra SSB. I løpet av de 12 siste månedene har matprisene sunket med 1,2%, mens konsumprisindeksen generelt har økt med 1,2%.
– Den svake prisøkningen i oktober er ikke overraskende etter at matprisene har sunket to måneder på rad, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.
Nedgangen i matprisene fra juli til august var på hele 3,4%, og var betydelig sterkere enn vanlig på den tiden av året. I tillegg sank matprisene med 0,6% fra august til september i år.
– Derfor var det grunn til å forvente en svak oppgang nå, sier Størksen.
Ser vi de siste tolv månedene under ett, har matprisene likevel sunket med 1,2%. Samtidig har konsumprisindeksen økt med 1,2%.
– Konkurransen i dagligvaremarkedet er åpenbart fortsatt svært sterk, avslutter Størksen.
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her