Linda Vist, direktør for handel og Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir i NHO Service og Handel, konstaterer at medlemmene er blitt mer optimistiske.
Linda Vist, direktør for handel og Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir i NHO Service og Handel, konstaterer at medlemmene er blitt mer optimistiske.

Radikalt lavere konkursfrykt i varehandelen

Den første uken etter at Norge stengte ned 12. mars, oppga over 40 prosent av bedriftene i varehandel at de fryktet konkurs. Tallet er nå nede i sju prosent.

Publisert

Det viser en fersk medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel.

Medlems-undersøkelse uke 33:

• 33 prosent har merket lavere etterspørsel (90 prosent i uke 13)

• 55 prosent er varslet om forsinkelser eller kanselleringer av leveranser (74 prosent i uke 12)

• 53 prosent har økt omsetning siste fire uker sammenlignet med året før, 32 prosent har lavere omsetning og 15 prosent uendret omsetning

• 7 prosent har gjennomført oppsigelser (1,6 prosent i uke 14)

• 16 prosent planlegger oppsigelser (19 prosent i uke 13)

• 14 prosent har likviditetsproblemer (46 prosent i uke 13)

• 8 prosent frykter konkurs (41 prosent i uke 13)

Med jevne mellomrom er slike målinger gjort under koronakrisen for å kartlegge bedriftenes situasjon. Ved inngangen til krisen var handel en av de hardest rammede bransjene: 40 prosent fryktet konkurs, 46 prosent oppga å ha likviditetsproblemer og 90 prosent merket lavere etterspørsel i slutten av mars.

I august melder sju prosent om konkursfrykt, 14 prosent om likviditetsproblemer og 32 prosent har merket lavere etterspørsel.

Forskjeller mellom bransjene

De ulike bransjene innen varehandel påvirkes imidlertid svært ulikt av koronakrisen. Mens for eksempel netthandelsbedriftene og dagligvarebutikker har opplevd sterk vekst, var bransjer som sko og klær hardt rammet, spesielt i starten av krisen.

- Det er svært gledelig å se den positive utviklingen. Den klare nedgangen i frykt for konkurs og bedret likviditet tyder på at mange har fått hjulene i gang igjen etter nedstengningen. Det viser at krisepakkene har vært viktig og gitt effekt, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir i NHO Service og Handel.

- Stengte grenser og endret handlemønster gir viktige erfaringer. Nordmenn, som i år har benyttet lommeboken gjennom sommeren i eget land, har hatt et mer omfangsrikt handlemønster enn den typiske utenlandske turist: Det har bidratt til å styrke handelsbransjen, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.