Lush meldte oppbud og Body Shop ba om gjeldsforhandlinger forrige uke.Lush/Body Shop
Én gikk konkurs, en annen i gjeldsforhandlinger – hvorfor rystes den norske kosmetikkbransjen?
Ved inngangen til forrige uke kom nyheten om at Lush meldte oppbud i Norge. Mot slutten av uka ble det meldt at Body Shop var i gjeldsforhandlinger. Hva er årsaken til rystelsene i kosmetikkbransjen i Norge?
Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel, kommenterer:
– Kosmetikk er et segment som generelt har gjort det svært
bra over flere år. Om vi ser bort fra tax-free, var segmentet i særlig sterk
vekst under pandemien, og suksessen strakk seg videre inn i 2022. Samtidig
preges kosmetikkbransjen av mye netthandel og stor bransjeglidning. Som all
annen handel, må kosmetikkbutikker på norsk jord konkurrere med utenlandske
nettbutikker, og det har også kommet nye aktører til som gjør det svært bra.
Videre peker Vist på at Rituals har slått seg opp som stor i
Norge på få år, Normal er i sterk vekst, og det samme med nettbutikken Bli
Vakker.
– I tillegg har
antall konkurser vært kunstig lav under pandemien. Dessverre vil vi nok se
flere bedrifter som sliter nå, da vi aner en «backlog» av konkurser, legger Linda
Vist til.
Kort oppsummert ser NHO følgende punkter som sentrale for
kosmetikksegmentet i Norge:
- Flere nye aktører har kommet inn på et allerede konkurransepreget
marked, som blant annet Rituals, Makeup Mekka og Normal
- Økt konkurranse med netthandel
- Det er store krav til kostnadseffektiv drift innen handel
i dag
- Søkelyset er rettet mo kundeservice og gode kundeopplevelser
- Sømløs handling mellom fysisk og digital handel er en
sentral suksessfaktor
– Både makro og mikro
Erik Fagerlid har fulgt norsk retail tett i mange år. Når vi
spør ham hva årsaken til at to kosmetikkjeder får akutte problemer samtidig,
svarer han at vi nå opplever en situasjon hvor både "makro" og
"mikro" slår inn samtidig:
– Pandemien gjorde at behovet for å pynte seg ble dramatisk
endret. "Ingen skulle på fest". Pandemi ble fulgt av "dyrtid" for de aller fleste
av oss. Kosmetikk er utsatt for trade down hos forbruker, sier Fagerlid.
En aktør som Normal er eksempelvis veldig flinke på presise
målgruppedefinisjoner – f. eks. "unge damer fra 13-30" – og kan
innrette kommunikasjonen sin målrettet
I tillegg er det betydelige bransjeglidninger hvor
dagligvare, netthandel og "verdikanalen" Normal har truffet aktører
som Lush og Body Shop veldig.