En helt ny type kredittkort
I nær fremtid lanseres det lenge bebudede Apple Credit Card i USA, både i app og som fysisk kredittkort. Kredittkortet er for bruk i butikker som ikke aksepterer Apple Pay.
– Tusenvis av Apple-ansatte bruker Apple Card hver dag i en betatest, og vi starter utrullingen av Apple Card i august, opplyste adm.dir. Tim Cook etter tirsdag kveld
Ny type kredittkort
Allerede i fjor gjorde Apple planene kjent. I vår annonserte Apple lanseringen i en pressemelding, hvor det bl.a. heter at Apple Card er ‘en ny type kredittkort, bygget på enkelhet, åpenhet og personvern, designet for å hjelpe kunder med å leve et sunnere økonomisk liv’: "Apple Card er innebygd i Apple Wallet-appen på iPhone, og tilbyr kundene en kjent opplevelse med Apple Pay og muligheten til å administrere kortet rett på iPhone. Kortet forvandler hele kredittkortopplevelsen ved å forenkle søknadsprosessen, eliminere avgifter, oppfordre kundene til å betale mindre renter og gir et nytt nivå med hensyn til personvern og sikkerhet."
Brukervennlig
"Kunder kan registrere seg på Apple Card i Wallet-appen på sin iPhone på få minutter og begynne å bruke det med Apple Pay med en gang i butikker, i apper eller online over hele verden."
"Apple Card bruker maskinlæring og Apple Maps for tydelig å merke transaksjoner med selgernavn og lokasjoner. Innkjøp blir automatisk samlet og organisert av fargekodede kategorier som Mat og Drikke, Shopping og Underholdning. For å hjelpe kundene bedre å forstå eget forbruk, gir Apple Card ukentlige og månedlige samlerapporter."
Belønnes med kontanter
"Det er også innebygd et belønningssystem med kontanter som betales på kortinnehaverens konto: Hver gang kunden bruker Apple Card med Apple Pay, vil de daglig motta 2 prosent av kjøpet i kontanter. Kundene vil dessuten få 3 prosent daglige kontanter på alle kjøp som gjøres direkte med Apple, inkludert i Apple Stores, i App Store og for Apple-tjenester."
Samarbeidspartnere
"Apple samarbeider med Goldman Sachs og Mastercard for å gi støtte fra utstedende bank og et globalt betalingsnettverk. Som en nykommer i forbrukerfinansielle tjenester skaper Goldman Sachs en annen kredittkortopplevelse sentrert rundt kunden, som inkluderer aldri å dele eller selge data til tredjepart for markedsføring og reklame. Mastercard vil gi kortholdere muligheten til å handle hos kjøpmenn over hele kloden," heter det i pressemeldingen.
Høyt sikkerhetsnivå
Det store clouet med det nye kredittkortet, er det høye sikkerhetsnivået. Di.digital skriver – ifølge Dagens Handel – at det vanlige 16-sifrede kortnummeret, CVC-koden eller utløpsdatoen ikke vil bli brukt, men tallene genereres tilfeldig under hver transaksjon for økt sikkerhet.
Det vil imidlertid ta litt tid før Apple lanserer kortet i Sverige, Finland, Danmark og Norge. Ifølge Bloomberg pågår det samtaler med finansmyndigheter i Europa for lansering.