Abonnementsøkonomi: En suksesshistorie
Der er snart ikke den ting du ikke kan få et abonnement på: Bøker, sminke, undertøy, musikk, filmer og grønnsaker er bare noen få av de tingene som er i ferd med å revolusjonere abonnementsmarkedet, som tidligere var begrenset til avis- og mobilabonnement.
Av Cecilie Bahr, Retail Institute Scandinavia
For å overleve i en økonomi som beveger seg stadig lenger bort fra eierskap, er retailere mest sannsynlig nødt til å bygge abonnementsmodellen inn i sin fremtidige strategi.
Abonnement reduserer kompleksiteten. Forbrukerne trenger ikke å bekymre seg for hvor de skal plassere sine kjøp, noe som gjør det enkelt for dem. Samtidig er det en stor fordel for bedrifter fordi de raskt oppnår lojalitet fra kundene.
De siste par årene har det nesten vært en form for abonnementsrevolusjon. Spesielt i mediebransjen, som var en av de første som tok abonnementsordninger til seg, skjer det svært mye. Spotify har vant folk til å bytte ut CD’ene med et abonnement på musikk, og Netflix har overbevist mange om at streaming av TV er en bedre løsning enn lineær tv. Mofibo endrer folks lesevaner, og mange har valgt å vende de trykte bøkene ryggen til fordel for et abonnement på e-bøker. Og da har vi ennå ikke nevnt abonnementsløsninger for fysiske produkter.
Abonnementsordninger er en megatrend på forbrukerområdet, og det er umiddelbart vanskelig å se hvilke selskaper som ikke vil ha nytte av å tilby abonnementsordninger.
En abonnementsrevolusjon
Netflix er et godt eksempel på hva vi kan kalle en abonnementsrevolusjon, men de er ikke de eneste. Faktisk har vi det siste tiåret sett mange eksempler på nye, spennende abonnementsselskaper som oppstår på tvers av ulike bransjer. Produkter som øl, barbermaskiner, kaffe, skjorter, skjønnhetsprodukter og undertøy eller tjenester som tannpleie, bilvask og blomster, har blitt markedsført som abonnementstjenester de siste årene. De er alle gode eksempler på samme trend med nye abonnementsbaserte selskaper som utfordrer de mer tradisjonelle transaksjonsbaserte selskapene. Her er to case fra to bransjer, hver med fokus på abonnementsmodellen:
Case: Proviant.no
Det norske firmaet Brandhub AS, som står bak den norske matkasse-tjenestene Adams Matkasse og Godt Levert, lanserte i april en matkasse under navnet Proviant.no, som de mener alle har råd til. Hittil har matkasser ikke vært et billig konsept, men Brandhub har gjort en forskjell og utfordrer dermed lavpriskjeder som Rema 1000. Proviant.no er en matkasse som selv studentene har råd til å kjøpe. Prisen for fem middager og brødmat er kr 499, for sju dager er den 599.
Meny har også kommet på i banen og lanserte i september en matkasse som er tilgjengelig i 24 butikker i Oslo, Akershus og Drammen.
Case: Greenify
Greenify er et dansk konsept hvor formålet er å gjøre det enkelt for storbybeboere å ha et grønt hjem, uansett om man bor i hus eller i 6. etasje. Å bo i storbyen trenger ikke å være et hinder for et grønt liv. Hos Greenify kan man via hjemmesiden komponere sin egen virtuelle altankasse eller krukke, velge husplanter i blomsterbutikken og melde seg på en abonnementstjeneste for regelmessig levering av altankaser i forskjellige prisklasser. Ved registrering kan man enten hente plantene hos Greenify på deres kontor, få dem levert på døren eller hente dem på selskapets nyåpnede butikk i København.
Michala Kjær-Holm, medstifter og adm.dir. for Greenify Aps, forklarer konseptet:
– Vi har laget abonnementsordningen for å gjøre det enda enklere for våre kunder. Med Greenify ønsker vi å skape "den enkle veien til et grønt hjem", og abonnementsordningen er en del av denne visjonen. Vår abonnementsløsning er primært for dem som ikke har nødvendig kunnskap om blant annet om hvilke planter og blomster som trives i de forskjellige årstidene, men likevel setter pris på et grønt og vakkert hjem. Vi vurderer hele tiden hvordan vi kan gjøre det lettere for våre kunder, og kan forestille oss at vi over tid vil kunne tilby et større utvalg av ulike abonnementstyper.