Med eye-tracking utstyr kan man kan se gjennom "kundens egne øyne».

ProntoTV tester effekten av digitale skjermer

ProntoTV er Norges største total-leverandør av digital signage. De selger ikke bare ferdige skjermløsninger, men er også involvert i testprosjekter for å fastslå hvilken effekt digitale skjermer har på personer som eksponeres for dem. Nå er de i gang med avanserte testprosjekter sammen med McKesson Europe og Specsavers.

Publisert

– Vi selger ikke bare skjermer, men komplette løsninger til våre kunder. I Norge er vi nokså alene blant leverandørene om å analysere effekten, fastslår Marius Lysholm som er kunde- og prosjektleder i ProntoTV. I fjor ble ProntoTV kjøpt opp av svenske ZetaDisplay, men i stor grad har de fortsatt sin egen administrasjon i Oslo. Vi har flere fordeler med å være del av et større felleskap i ZetaDisplay og vi kan bistå ZetaDisplay med vår kompetanse. Effektmålinger er et av områdene hvor vi har en spisskompetanse som ikke er vanlig i bransjen, sier markeds-og analysesjef Jørn Olsen. Dermed er testen for McKesson Europe og Specsavers en naturlig del av deres arbeidsmetodikk. ProntoTV har flere samarbeidspartnere som underleverandører i testprosjektene. En av dem er franske Quividi som er blant de ledende i verden på automatiske målgruppemålinger og de er i ferd med å investere i eye-tracking utstyr som gjør at man kan se gjennom kundens «egne øyne». Vi benytter partnere som kan levere oss data som vi gjør om til verdifull kunnskap om våre løsninger. Dette gjør at vi blir en relevant samtalepartner når man har en utfordring i butikken og ikke bare når noen skal ha hardware, sier Jørn Olsen.

Forskjellig type teknisk utstyr brukes for å analysere kundens atferd.

– Det samme perspektivet med kunnskap og ikke bare synsing har også flere internasjonale aktører. McKesson og Specsavers er begge opptatt av at man skal kunne dokumentere og vite at løsningene fungerer. Dette er jo det eneste rasjonelle og vi er glade for at så store og internasjonale aktører har valgt å samarbeide tett med oss for å optimalisere butikk opplevelsen deres, konstaterer Marius.

McKesson Europe

Et av testprosjektene skjer sammen med McKesson Europe, som er et ledende internasjonalt grossist- og retailselskap som leverer logistikk og tjenester til farmasi og helsesektoren. I Norge er det under merkevaren Vitus Apotek og Ditt Apotek. ProntoTV gjennomfører for tiden flere innholdstester for dem i Italia og skal gjennomføre en effekt-test med ti av McKesson Europe sine samarbeidsapoteker i Tyskland. Ved hjelp av wifi-tellere måler man antall forbipasserende og gjennom tradisjonelle kundetellere måler de trafikken inn i butikkene.

– Ergo ser vi hvor stor andel som trekker inn i butikken og vi kan isolere effekten til vårt bidrag, sier Olsen.

Det dreier seg om å få innsikt slik at man treffer best mulig beslutninger.

Specsavers

Et annet testprosjekt gjennomfører ProntoTV med Specsavers i Danmark. ProntoTV skal sette opp måleutstyr for å teste og optimalisere innholdet på skjermene i et helt år fremover.

– Specsavers har kultur for å teste og er opptatt av analytics og testing, forteller Marius Lysholm.

Skjermer skal brukes til å skape oppmerksomhet hos kunden, og dernest holde på den. I testen måles blant annet oppmerksomhetsgraden til kunden. Målet er at Specsavers skal vite hvordan budskapet kan tilpasses optimalt gjennom dagen, og til den aktuelle kunden. Man finner ut hvilken type innhold som fungerer best ved å teste forskjellige alternativer.

– Det dreier seg om å gjøre innholdet mest mulig relevant, understreker Jørn Olsen.

Fallende priser

ProntoTV utvikler sin egen software, og skjermløsningene blir stadig mer avanserte. Også på hardware har det vært en kontinuerlig utvikling. Oppløsningen blir bedre, og prisene har falt.

Marius Lysholm og Jørn Olsen i ProntoTV selger ikke bare skjermløsninger, men er også involvert i flere testprosjekter hvor effekten måles.

Jørn Olsen forteller at det ikke er på hardware at de skal tjene penger, slik at prisfallet kommer kundene til gode. Kundene får altså stadig mer for pengene og mange velger dermed også større løsninger enn tidligere. De holder for tiden på med en installasjon som er 17 meter høy og 6,5 meter bred. Dette blir den mest spektakulære installasjonen som er gjort i det markedet denne kunden opererer, smiler Olsen lurt. Skjermløsninger blir en overkommelig investering for flere, og flere går over fra analoge til digitale løsninger.

– Vi opplever et voksende marked, avslutter Jørn Olsen.

“We know that digital signage is better than print in a number of ways. But we need to know how we can optimize this medium. We found a perfect match in ProntoTV that can not only help us with the software and hardware, but also help us with a strategy for this medium and analytics to improve it even further”.

Martin Cottell

- Martin Cottell, Head of retail technology change at Specsavers -

“We base our decisions on facts and that is why we want to conduct an A/B test together with ProntoTV. We are very happy that we have found a partner that can help us with everything we need to make a good solution from day 1 and how we can keep improving as we learn more”.

Nina Fuchs

- Nina Fuchs, Retail Projects manager, Sales & Marketing at McKesson Europe.

Markeds-og analysesjef Jørn Olsen i ProntoTV var nettopp gjesteforeleser på Handelhøyskolen BI. Her fortalte han morgensdagens ledere i retail hvordan digitale flater kan bidra til å gjøre handleopplevelsen bedre.

ProntoTV har tidligere også vært invitert til Westerdals for å fortelle at digitale flater er mer en bare en skjerm.

Digitale flater handler om shopperen og sammensmeltingen av teknologi for å gi den siste lille «nudgen».

Powered by Labrador CMS