Vinmonopolet til topps på Norsk Kundebarometer 2020
Vinmonopolet har figurert i toppen av Norsk Kundebarometer de siste 15 årene. I år gikk de helt til topps med en kundetilfredshet på hele 85 poeng.
Det er første gangen i Norsk Kundebarometers historie at en tradisjonell varehandelsbedrift stikker av med den gjeve førsteplassen. På de påfølgende plassene kommer fem tidligere vinnere av kundetilfredshetsprisen; OneCall (83,6), Finn.no (83,2), Toyota (82,6), Sbanken (82) og BMW (81,2).
– Jeg håper andre bransjer som sliter med lavere kundetilfredshet kan dra lærdom av hva Vinmonopolet har klart å få til. Det er på ingen måte en selvfølge at en monopolbedrift skal klare det kunststykke å bli kundenes favoritt, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
«Billigkjeder i fritt fall»
Flere av de store billigkjedene er i fritt fall på Norsk kundebarometer. Nå stuper selv suksesskjedene som Kid og Europris i kundetilfredshet, skriver Dagens Næringsliv under tittelen: Nå kan bærekraftstrenden straffe billigkjedene: Europris er den kjeden som faller mest, med en nedgang på syv prosent. Pål Silseth karakteriserer det som «et overraskende fall». Interiørkjeden Kid, som både har vært svært lønnsom og hatt en god børsutvikling, har falt med seks poeng. Kid-sjef Anders Fjeld har ingen entydig forklaring på at kundene er svært misfornøyde.
Samtidig som tradisjonell varehandel fortsatt sliter, er hurtigvoksende netthandelasktører som Komplett og Zalando i målingen. Silseth fastslår at Zalando «er i særklasse bedre enn de som driver tradisjonell handel når de snuser på 80 poeng».
Joker og Bunnpris på bunn
Helt nederst finner vi dagligvarekjeden Joker (58,8). Bunnpris gjør det litt bedre, men likevel svakt (60,9).
– Konkurransen om kundene kommer bare til å bli sterkere i årene som kommer og den ytterste konsekvensen av å ha misfornøyde kunder i lang tid, er at bedriften forsvinner fra markedet. Både teori og erfaring fra det norske markedet bekrefter dette, understreker Pål Rasmus Silseth.