Vant kundeservicepris
ICE gikk helt til topps i årets konkurranse om Kundeserviceprisen. Prisen ble tildelt under årets Call Center-dagene på Clarion Hotel The Hub i Oslo.
– Dette er helt fantastisk. Vi brenner for god kundeservice. Jeg er enormt imponert og stolt over innsatsen fra mine kollegaer, spesielt agentene som snakker med kundene våre hver dag, sier Kjetil Totland, direktør for kundeservice i ICE. I
Han mener de vinner prisen blant annet fordi de har det gøy på jobb og at de hver dag har fokus på å bli bedre.
Kriteriene
Det er selskapet SeeYou som gjennomfører landets største blindtest for å kåre årets kundesentre. De sjekker hele 143 kundesentre etter følgende kriterier:
- Mottak og velkomst når du ringer
- Kundebehandlerens evne til å finne løsninger
- Avslutnings-samtale og totalinntrykk
Sjekker alle kanaler
SeeYou benytter de kommunikasjonskanalene hvert enkelt kundesenter har, som for eksempel telefon, chat, kontaktskjemaer og mail. De som vinner, skårer høyest på alle områdene. Det betyr at de har kundeservice av høy kvalitet, samt fornøyde kunder.
18 kategorier
Kundesenterprisen deles ut i alt 18 ulike kategorier samt en hovedpris.
Bedriftenes kundesentre er selve hjertet i bedriften. Et godt driftet kundesenter blir selve navet i kontakten mellom kunder og ansatte. Vi ser også at dyktige markedsførere drar hjelp av gode kundebehandlere for å få verdifulle businessleads, sier daglig leder Reidar Skorpen i SeeYou.
Blindtestet i 13 år
De har foretatt blindtester av norske kundesentre i 13 år . Skorpen mener de norske kundesentrene holder høy kvalitet.
Norske kundesentre legger mye jobb i å drifte godt, samt være innovative. Vi møter mange dyktige kundebehandlere når vi foretar blindtesten vår, sier Skorpen.
En pris med stor verdi
Prosjektleder Corinne Fjellås i Confex – selskapet som arrangerer Call Center-dagene hvor Kundesenterprisen deles ut – mener prisen har stor verdi:
– Vi ser at de som vinner bruker prisen aktivt i sin markedsføring. Det gir troverdighet og anerkjennelse. I tillegg er det selvsagt viktig i forhold til forbrukerne, fordi det er en spire for kundesentrene til å yte det lille ekstra, sier Fjellås.
(Pressemelding)
Slik foregår blindtesten
- Hvert kundesenter kontaktes 25 ganger av en ukjent, men reelle kunde
- Samtalen vurderes ut fra en rekke kriterier som mottak og velkomst, ventetid, kundebehandlernes løsning, avslutning og totalinntrykk
Oversikt over vinnerne 2019
ICE – Årets kundesenter
Hurtigruten – Årets kundesenter kategorien Cruise
Sparebanken Møre – Årets kundesenter kategorien bank
Power – Årets kundesenter kategorien elektro
Sixt – Årets kundesenter kategorien bilutleie
Sunnmørsposten – Årets kundesenter kategorien avis
Patentstyret – Årets kundesenter kategorien offentlig
SAS – Årets kundesenter kategorien fly
Frende Forsikring – Årets kundesenter kategorien forsikring
Tussa – Årets kundesenter kategorien energi
Handleriet – Årets kundesenter kategorien mat på nett
Solia – Årets kundesenter kategorien reiseselskzp
DHL Express – Årets kundesenter kategorien transport og logistikk
Canal Digital – Årets kundesenter kategorien tv
Falck – Årets kundesenter kategorien veihjelp
Vitamail – Årets kundesenter Åpen klasse