Dette er Norges mest anbefalte merkevarer
Bil og bank topper lista.
YouGov BrandIndex har sett nærmere på hvilke virksomheter og merkevarer som er gode på å skape ambassadører, altså tilfredse kunder som vil anbefale disse videre til venner og bekjente.
Disse kommer best ut i rangeringen i år:
Toyota tar førsteplassen fra Skandiabanken og er nå Norges mest anbefalte selskap med en Brand advocacy-score på 65,6. Skandiabanken må nøye seg med andreplassen med en score på 63,5.
På tredjeplassen finnes Vipps med en score på 60,7 tett fulgt av to dekkprodusenter, Continental og Nokian.
Aftenposten har forbedret sin Brand advocacy-score med 8,2 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper. Volkswagen fikk massiv negativ mediedekning i forbindelse med dieselskandalen i 2015, men har i 2017 forbedret sin score med 5,2 prosentpoeng, og er den andre klatreren på dette års rangering.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her
Om rangeringen
BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 240 merkevarer. Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
Brand advocacy-scoren finnes ved å spørre befolkningen: "Hvilke av de følgende selskaper/merkevarer ville du ANBEFALE til en venn eller kollega og hvilke ville du be venner, familie eller kolleger om å UNNGÅ?"
NetScoren regnes ut fra positiv svar minus negativ svar.
Tabellen for Brand advocacy-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Brand advocacy-scoren fra 1. november 2016 til 31. oktober 2017 sammenlignet med samme periode 2015-2016.
Data er et samlet gjennomsnitt for alle intervjuer med kunder av de enkelte selskaper/merkevarer i perioden 1. november 2016 til 31. oktober 2017. YouGov BrandIndex har kun tatt med selskaper/merkevarer som har oppnådd minimum 500 intervjuer innenfor denne perioden.