Kunstig intelligens (Ill. foto: PostNord)

Nordmenn mest mottakelige for kunstig intelligens

I PostNords ferskeste rapport ‘Netthandelen i Norden’ anslås det at vi nordmenn handlet på nett for 49,1 milliarder NOK i 2018.

Publisert

I rapporten fremgår det også at Nordmenn er de som er mest mottakelige for AI, kunstig intelligens i Norden. 15 % av oss sier vi har kjøpt eller planleggere at vi å gå til innkjøp av en personlig assistent. Netthandelsekspert i PostNord Rikke Kyllenstjerna tror at det er en vanesak, og andelen forbrukere som vil se fordelene med kunstig Intelligens bare vil øke med tiden.

Kan bidra til færre returer

– Kunstig Intelligens kan for eksempel bidra til færre returer av klær, noe som er en stor utfordring for netthandelen og en belastning på miljøet. Hvis nettbutikkene kan lagre kroppsmålene dine, kan de foreslå klær med en så perfekt passform som mulig ut fra historiske data fra andre kunder med samme mål og returstatistikken deres. Du slipper dermed å bestille tre forskjellige varianter for å prøve.

Rikke Kyllenstjerna: – Teknisk umodenhet gjør at ikke fler per i dag er interessert i en personlig assistent, men dette vil komme. (Foto: PostNord)

– Danmark er det landet i Norden som er mest komfortable med at nettbutikker lagrer dine kroppsmål for å få en bedre AI-opplevelse med 45 %. Norge er på tredjeplass bak Sverige på henholdsvis 39 % og 37 %. Teknisk umodenhet gjør at ikke fler per i dag er interessert i en personlig assistent, men dette vil komme når vi ser behovet, sier Rikke Kyllenstjerna.

Firedobling siden 2008

I snitt handlet en nordmann for 2095 NOK per måned på nett i 2018, som er en firedobling siden 2008. Nordmenn handler nesten dobbelt så mye fra utlandet enn svenskene.

(Pressemelding)

‘Netthandel i Norden’

beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. Rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89 053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen.

Powered by Labrador CMS