- Kvalitet og service forutsetter engasjerte ansatte
Anton Sport skal bli best i Europa gjennom tydelige oppgaver og klare meldinger til sine ansatte.
Sportskjeden, som i dag består av 15 butikker i Oslo og Akershus, har opplevd at det å fokusere over tid på klare arbeidsoppgaver gjør at de ansatte presterer mer og bedre, at kundene blir mer fornøyd og at omsetning og resultat løfter seg.
Anton Sport har satt seg høye mål, og slagordet «Best på sport i Europa» krever innsats på alle plan i kjeden. Derfor er det viktig med tett oppfølging av de ansatte, å bygge god kjennskap til kundenes handlemønster og deretter møte dette med kvalitetsvarer og god service. Slaget står i butikken, og hvert møte med kunden er avgjørende. Derfor er det viktig å ha laserfokus på oppgavene og sørge for at kunden ikke bare kjøper noe, men får med seg riktig produkt. Morten Borgersen (bildet), daglig leder i Anton Sport, tok i bruk Maze i august 2012, og har siden den gang gjennomgått en implementeringsfase. I dag benytter 120 medarbeidere og ledere dette styringsverktøyet. Gjennom metodene og systemene i Maze har Anton Sport konvertert 17.6 prosent flere besøkende til kunder i siste kvartal 2012 enn i samme periode i 2011
Jon Ivar Johansen, som er utviklingsansvarlig hos Maze, mener nøkkelen og det store potensialet ligger i å gjøre de nest beste best. Dette gjøres i en prosess hvor fokus er rettet mot adferd basert på beste praksis. Å få mennesker til å bryte ut av sin komfortsone er krevende, og handler ofte om å finne god balanse mellom stress og selvkontroll. Får man til dette, vil resultatet ofte bli en dominoeffekt blant kolleger som er i samme situasjon. Skal man få effekt er det viktig med oppfølging i form av hyppige og minst daglige tilbakemeldinger.
- Hvert møte er avgjørende
Anton Sport har satt seg høye mål, og slagordet «Best på sport i Europa» krever innsats på alle plan i kjeden. Derfor er det viktig med tett oppfølging av de ansatte, å bygge god kjennskap til kundenes handlemønster og deretter møte dette med kvalitetsvarer og god service. Slaget står i butikken, og hvert møte med kunden er avgjørende. Derfor er det viktig å ha laserfokus på oppgavene og sørge for at kunden ikke bare kjøper noe, men får med seg riktig produkt. Morten Borgersen (bildet), daglig leder i Anton Sport, tok i bruk Maze i august 2012, og har siden den gang gjennomgått en implementeringsfase. I dag benytter 120 medarbeidere og ledere dette styringsverktøyet. Gjennom metodene og systemene i Maze har Anton Sport konvertert 17.6 prosent flere besøkende til kunder i siste kvartal 2012 enn i samme periode i 2011
Basert på beste praksis
Jon Ivar Johansen, som er utviklingsansvarlig hos Maze, mener nøkkelen og det store potensialet ligger i å gjøre de nest beste best. Dette gjøres i en prosess hvor fokus er rettet mot adferd basert på beste praksis. Å få mennesker til å bryte ut av sin komfortsone er krevende, og handler ofte om å finne god balanse mellom stress og selvkontroll. Får man til dette, vil resultatet ofte bli en dominoeffekt blant kolleger som er i samme situasjon. Skal man få effekt er det viktig med oppfølging i form av hyppige og minst daglige tilbakemeldinger.